تعداد تعطیلات رسمی ژاپن چقدر است؟ ژاپن چند روز تعطیلات دارد؟


تعداد تعطیلات رسمی ژاپن همیشه یک موضوع جالب برای ایرانی ها بوده. اخیرا روزنامه اعتماد مطلبی در این باره منتشر کرده است. عنوان این اینفوگرافیک این است: مقایسه تعطیلات ایران با کشورهای دیگر. بنا به این تصویر و آمار ایران در سال 78 روز تعطیل دارد. در حالیکه ژاپن 121 روز تعطیل در سال دارد و آمریکا 119 روز تعطیلی در سال. اما…

آیا تعداد روزهای تعطیل ایران کمتر از ژاپن است؟

هم بله و هم خیر! در ژاپن مثل اکثر کشورهای دنیا دو روز آخر هفته یعنی شنبه و یکشنبه تعطیل است که در سال می شود حدود 104 روز. از طرفی تعداد تعطیلات عمومی ژاپن در سال حدود 16 روز است و ممکن است هر سال کمی بالا یا پایین شود. تعطیلات عمومی ژاپن دو نوع هستند، یک نوع تعطیلی ملی که در قانون آمده و یکی تعطیلاتی که دولت بسته به شرایط اعلام می کند (مثلا امسال که بخاطر امپراتور جدید سه روز تعطیل اعلام شد).

اگر تعطیلات ملی در آخر هفته بیفتند معمولا اولین دوشنبه به جای آن تعطیل می شود و آن تعطیلی از دست رفته برای کارمندان و مردم جبران می شود. از طرفی در ده پانزده سال اخیر دولت روزهای تعطیل را به حالت منعطف تر درآورده و به دوشنبه‌ها برده تا یک روز به تعطیلی آخر هفته کارمندان اضافه شود و بنوانند از آن استفاده بیشتری کنند.

این درحالیست که اگر یک روز تعطیل وسط هفته باشد عملا استفاده خاصی از آن نمی‌توان کرد. مثلا در اصل روز احترام به سالمندان ۱۵ سپتامبر بوده، اما سال ۲۰۰۲ این روز را «سومین دوشنبه سپتامبر» تعیین کردند و حالا هر سال تاریخ آن بسته به روزهای هفته تغییر میکند و امسال ۱۶ سپتامبر قرار گرفت.

تعداد ساعات هفته کاری ژاپن ۴۰ ساعت است که البته معمولا با اضافه‌کاری بیشتر می‌شود.

مرتبط: آیا ژاپنی ها واقعا خیلی اضافه کاری می کنند؟

مقایسه روزها تعطیل ایران با دیگر کشورها
مقایسه روزها تعطیل ایران با دیگر کشورها به گفته اعتمادآنلاین*

تعداد روزهای تعطیل در سال

اما در ایران هر هفته فقط یک روز تعطیلی دارد. به گفته خبرگزاری ایسنا تعداد تعطیلات رسمی سال 98 در ایران 25 روز است.

در مجموع در دنیا تنها 12 کشور هستند که آخر هفته ی یک روزه دارند و از بین آنها تنها چهار کشور جیبوتی، فلسطین، ایران و سومالی جمعه را آخر هفته خود قرار داده اند. در هفت کشور فقط یکشنبه تعطیل است و در نپال هم فقط شنبه ها.


توضیح ⭐️: آمار ارائه شده برای کشورها در تصویر که توسط اعتماد آنلاین منتشر شده مورد تایید من نیست و فقط بعنوان منشا این بحث اینجا گذاشتم.

آیا شایعات درباره ژاپن واقعیت دارند؟ اینجا ببینید.