تعداد کارمندان فاکس نیوز چند نفر است؟ مقایسه پرسنل صدا و سیما با آمریکا


چند سالی است مطلبی در شبکه های مجازی منتشر شده که تعداد کارمندان رسانه های مختلف دنیا را با صدا و سیما مقایسه می کند. این مطلب گهگاهی در کانال های مختلف شبکه های مجازی دست به دست می شود. اما این جدول مقایسه ای چقدر صحت دارد؟

جدا از بحث محتوا و ارزش مطالب تولید شده توسط این رسانه ها که خود بحث مفصلی است اینکه تعداد کارمندان صدا و سیما به نسبت بسیار زیاد است درست است. اما این جدول هم کاملا دقیق نیست.

در اینجا تعداد موثق کارمندان برای این رسانه های ذکر شده و توضیح مختصری از آنها را برایتان می نویسم.

فاکس نیوز آمریکا چند کارمند دارد؟

در یک جدول ادعا شده که صدا و سیما بیشترین کارمند را دارد. اما آمار موارد دیگر این جدول هم خالی از اشکال نیست. در این جدول بررسی کردم.

در جدول اولین ردیف مربوط به فاکس نیوز است که جلوی آن نوشته شده 1300 نفر. باید بدانید که در آمریکا اصلا مثل ایران رسانه ملی وجود ندارد و رسانه ها خصوصی و وابسته به بیزینس ها هستند. و در ثانی فاکس نیوز یک شبکه است، مثل شبکه خبر ما، و نه یک سازمان صدا و سیمای ملی.
فاکس نیوز یک شبکه خبری و زیر مجموعه فاکس کورپ یا (همان فاکس قرن 21 قدیم) است. این شرکت مادر در مجموع 22400 کارمند دارد. البته این شرکت مثل هر کسب و کاری به دلیل خصوصی بودن یک بیزینس سودده هست (و باید باشد) و سال گذشته چهار و نیم میلیارد دلار درآمد خالص داشته. برخلاف رسانه ملی زیاندهی که ما می شناسیم (که هدف تولید درآمد دارد اما اولویت های دیگر بسیاری هم دارد که گاه در تضاد با هم قرار می گیرند).
بنابراین اشاره به یک شبکه خبری (فاکس نیوز) و مقایسه آن با سازمان های عمومی مثل صدا و سیما و ان اچ کی و بی بی سی درست نیست. اما بنظرم مقایسه کل شبکه رسانه ای فاکس مثلا با صدا و سیما از لحاظ تعداد نیرو و راندمان بیراه نیست.

تعداد کارمندان CNN چقدر است؟

مقر اصلی سی ان ان در آتلانتای آمریکا
مقر اصلی سی ان ان در آتلانتای آمریکا

سی ان ان پربیننده ترین تلویزیون کابلی در آمریکاست. شبکه بین المللی سی ان ان (CNN International) در 384 میلیون خانوار در سراسر جهان دیده می شوند و این شرکت رسانه ای بیش از 20 برند و کانال مختلف خبری و غیرخبری دارد که در مجموع دو میلیارد نفر در 200 کشور و منطقه دنیا می توانند آنها را تماشا کنند.

بنا به سایت رسمی آن، سی ان ان در سراسر دنیا 3000 کارمند دارد. اما چطور ممکن چنین رسانه بزرگی که در سطح جهان مخاطب دارد تنها با 3000 نفر اداره شود؟ عدد دیگری هست که به نظر کم اهمیت جلوه می کند. حتی خبرگزاری های داخلی هم گول این عدد مظلوم 1000 را می خورند. مثلا در خبرآنلاین تعداد کارمندان سی ان ان را 4000 نفر نوشته اند (البته پیشنهاد می کنم این صفحه را ببینید زیرا باقی اطلاعات این مقاله ی خبرآنلاین نسبتا دقیق است).

سی ان ان، بیش از 1000 همکار در دنیا دارد. در علم رسانه و تلویزیون، رسانه همکار یا network affiliate به شرکت های تلویزیون و رسانه ای محلی گفته می شود که مستقل از شرکت اصلی هستند اما با آنها بده بستان دارند. یعنی پوشش رسانه ای خود را به شرکت های بزرگ می فروشند و یا برایشان پوشش اختصاصی انجام می دهند. یعنی اگر در هر کدام از این رسانه های همکار ده نفر کار کنند، ده هزار نفر به تعداد کارمندان سی ان ان اضافه خواهد شد که در واقع هم برای CNN کار می کنند و هم نمی کنند.

تعداد کسانی که برای CNN کار می کنند بسیار بیشتر از 3000 نفر است

می دانیم که بسیاری از بزرگترین رسانه ها در کشورهای مختلف هم جزو رسانه های همکار سی ان ان هستند که هر کدام صدها یا هزاران کارمند دارند. بنابراین سی ان ان از خدمات یک شبکه بسیار گسترده از همکاران در سطح جهان بهره می برد که قابل اندازه گیری دقیق نیست. اما آنچه مسلم است این است که CNN تنها با 3000 نیرو اداره نمی شود.

رادیو تلویزیون ژاپن چند کارمند دارد؟

ساختمان مرکزی ان اچ کی، رادیو و تلویزیون عمومی ژاپن
ساختمان مرکزی ان اچ کی، رادیو و تلویزیون عمومی ژاپن

در مورد NHK عدد ارائه شده در جدول بالا درست است. سازمان صدا و سیمای ملی ژاپن (NHK) بنا به آمار ارائه شده توسط سایت رسمی آن حدود 10500 کارمند دارد.

NHK یک سازمان رادیو و تلویزیون عمومی است که بودجه آن از سوی بیننده‌ها تأمین می‌شود. در سال 2019 ان اچ کی حدود 716 میلیارد ین معادل 6.6 میلیارد دلار درآمد دارد که تقریبا تمام آن را هزینه می کند. از کل این درآمد بیش از 97 درصد آن از محل دریافت حق اشتراک از مردم ژاپن تامین می شود. یعنی طبق قانون هر خانه یا مغازه ای که دستگاه تلویزیون داشته باشد باید حق اشتراک ان اچ کی بپردازد، چه تلویزیون نگاه کند و چه نکند.

البته این مطلب عجیبی نیست. در ایران هم حق آبونمان رادیو و تلویزیون وجود دارد و به صورت ثابت روی قبض تمام خانوارها مبلغی برای درآمد صدا و سیما لحاظ می شود.

CCTV چین چند کارمند دارد؟

ساختمان بسیار زیبا و خاص مقر اصلی تلویزیون مرکزی چین یا CCTV قدیم در شهر پکن چین
ساختمان بسیار زیبا و خاص مقر اصلی تلویزیون مرکزی چین یا CCTV قدیم در شهر پکن چین

در مورد سی سی تی وی که نام قدیمی سازمان صدا و سیمای عمومی چین است آماری پیدا نکردم. نام جدید این رسانه China Central Television یا تلویزیون مرکزی چین است. بسیار بعید است یک سازمان عمومی با حدود 50 شبکه در سطح کشور چین که برای بیش از یک میلیارد نفر برنامه می سازد فقط 10 هزار نفر کارمند داشته باشد. می دانیم که چین در مورد مسائل تبلیغاتی و رسانه ای خود خیلی شفاف عمل نمی کند و بنابراین از نظر من آمار مربوط به چین مورد شک و تردید است.

تعداد کارمندان بی بی سی چقدر است؟

مقر اصلی بی بی سی در لندن
مقر اصلی بی بی سی در لندن

BBC قدیمیترین رادیو و تلویزیون ملی جهان است که بنا به ویکی پدیا بزرگترین در دنیا هم محسوب می شود! که اگر این آمار را قبول کنیم یا باید درباره تعداد واقعی کارمندان صدا و سیما شک کنیم و یا اینکه فکر کنیم در این آمار ایران در نظر گرفته نشده است. احتمالا گزینه دوم درست تر است، یعنی ایران در این آمار نیست.

اما بی بی سی 22400 کارمند ثابت دارد که با احتساب نیروهای قراردادی، پاره وقت و غیره عدد کارمندان آن در مجموع به 35400 نیرو می رسد. البته باید مقایسه کرد که تولیدات دستگاه عریض و طویل بی بی سی از نظر کیفیت و محتوی آیا قابل مقایسه با سازمان عریض و طویل صدا و سیما هست یا خیر. قضاوت با کارشناسان و شما.

شبکه رسانه ای اسکای چیست؟

ساختمان شرکت رسانه ای و ارتباطات Sky در ایتالیا
ساختمان شرکت رسانه ای و ارتباطات Sky در ایتالیا

و در نهایت اسکای (Sky Limited)، که یک شرکت مادر بسیار بزرگ رسانه ای و مخابراتی است و دفتر اصلی آن در لندن است. این شرکت در انگلیس، ایرلند، آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئیس و اسپانیا فعالیت می کند. از لحاظ درآمد، اسکای بزرگترین رسانه و تلویزیون پولی اروپاست، که 23 میلیون مشترک دارد و تعداد کارمندانش 31000 نفر است. این شرکت در سال 2018 توسط غول رسانه و مخابراتی آمریکایی به نام کام کست Comcast خریده شد و اکنون زیرمجموعه آن شرکت است. در واقع اسکای یک غول رسانه ای بخش خصوصی است که دامنه تولیدات و اثرگذاری و همچنین سودآوری آن بسیار بیشتر از سازمان ملی مثل صدا و سیماست.

بررسی داغترین شایعات در مورد ژاپن را اینجا بخوانید.

بودجه صدا و سیما چقدر است؟

به گزارش فرارو، بودجه‌ی سازمان صدا و سیمای ایران بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور معادل ۱۷۴۵ میلیارد تومان است. بنا به خبرآنلاین، نصف این مبلغ را دولت در اختیار سازمان قرار می‌دهد و نصف دیگر از طریق آگهی‌های تجاری به دست می‌آید.

به گفته این خبرگزاری، تعداد نیروهای انسانی سازمان صدا و سیما هم در سال 95 به ۴۸ تا ۵۰ هزار تن می رسد که شامل کارمندان رسمی، فراردادی و پیمانی صدا و سیماست. این رقم در مقایسه با تعداد نیروهای انسانی تلویزیون‌های مختلف در گوشه و کنار جهان چشمگیر و قابل توجه است. کارمندان صدا و سیما در دوره عزت‌الله ضرغامی (چهارمین رییس سازمان پس از پیروزی انقلاب) تقریبا دو برابر شد. رئیس بعدی صدا و سیما، محمد سرافراز، به کم کردن نیروها و چابک سازی سازمان دست زد. او حدود ۹۰۰ پست مدیریتی را از مجموعه‌ی صدا و سیما حذف کرد. (کامنت: اما گفته می شود پس از استعفای او بسیاری از شرایط دوباره به حالت قبل بازگشت.)

اگر به این مطلب برایتان مفید بود آن را به دیگران بفرستید تا اطلاعات موثق و دقیق به دستشان برسد.