سیگارهای حرارتی: آیکوس چیست و چطور کار می کند؟


چوب سیگارهای حرارتی ژاپن IQOS در حال حاضر در ژاپن خیلی محبوب هستند. بنا به یک تخمین دستکم 3 میلیون نفر در ژاپن از این نوع سیگارها استفاده می کنند. در واقع ژاپن به همراه ایتالیا از اولین کشورهای جهان در کاربرد آزمایشی جدیدترین نوع سیگارهای محصول شرکت بزرگ دخانیات فیلیپ موریس با برند آیکوس بوده.

قیمت این سیگارها در ژاپن از حدودا 25 دلار شروع می وشد و طرح و رنگ های مختلفی هم دارند.

قیمت این سیگارها در ژاپن از حدودا 25 دلار شروع می وشد و طرح و رنگ های مختلفی هم دارند.

این چوب سیگارهای برقی آتش ندارند و نیکوتین را به جای سوزاندن تا دمای 350 درجه داغ میکنند. این شرکت ادعا می کند که این دمای پایینتر از آتش باعث می‌شود استفاده از آن ضرر کمتری داشته باشد.

طرز کار سیگار iQos

در تصویر یک چوب سیگار حرارتی آیکوس، مغزی تنباکویی سر آن و محفظه شارژر را می بینید.
در تصویر یک چوب سیگار حرارتی آیکوس، مغزی تنباکویی سر آن و محفظه شارژر را می بینید.

کاربر یک سیگار تنباکویی کوچک را سر چوب سیگار می‌زند و با پک زدن در اثر گرما بخاری از نیکوتین و مواد دیگر را می‌کشد. این سیگارها خاکستر و دود ندارند و اغلب با طعم های مختلف عرضه می شوند در واقع این بخار گاز نیست بلکه ائروسول است، یعنی حاوی ذرات جامد هم هست.

سیگارهای آیکوس تا کنون در 49 کشور عرضه شده اند. در ماه سپتامبر پیش آمریکا هم برای این سیگارها مجوز فروش را به عنوان دخانیات صادر کرد. اما سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز کم ضررتر بودن آن نسبت به سیگار را تایید نکرده است.

محققان سلامت می‌گویند که احتمالا بر خلاف تبلیغات گسترده این سیگارها فرق چندانی با سیگارهای معمولی ندارند و به علت ناشناخته بودن تاثیرات مواد افزوده در آن، هنوز ضررهای آن مطالعه و مشخص نشده.

سیگار حرارتی آیکوس

سیگارهای الکترونیکی Vape

آنها می ترسند ماجرای چوب سیگارهای حرارتی هم مثل Vape شود. اخیرا در آمریکا سیگارهای الکترونیکی (e-cigarette) موسوم به ویپ بعد از یک دوره محبوبیت بالا، باعث نگرانیهای شدید سلامت شده اند.

این سیگارها به جای تنباکو کپسولهای مایع حاوی نیکوتین دارند و به علت بی‌دود بودن و ظاهر خیلی مدرن و جذاب بین جوانان طرفداران زیادی دارند.

باید بدانید که مغز انسان تا 25 سالگی در حال رشد و تکامل است اما نیکوتین بر رشد مغز تاثیر منفی می گذارد. به همین خاطر استفاده از دخانیات در نوجوانها و جوانها تاثیر مخربتری از بزرگسالان دارد.

محصول جدیدی از سیگارهای الکترونیکی به نام Juul که دو برابر نمونه های قبلی نیکوتین دارد.
محصول جدیدی از سیگارهای الکترونیکی به نام Juul که شبیه یک فلش دیسک بی خطر طراحی شده ولی دو برابر نمونه های قبلی نیکوتین دارد.

انواع جدید ویپ و سیگارهای برقی

برخی نسخه های جدید این سیگارهای برقی به نام Juul هم به تازگی با میزان دو برابر نیکوتین باعث اعتیاد بیشتر میان کاربران شده اند. ظاهر جول شبیه به یک فلش یو اس بی است و اصلا ترس و نگرانی ظاهر سیگار را در ذهن کاربر نمی آورد. اگر جذب این سیگارهای شیک و تبلیغات بی ضرر بودن آنها شده اید باید مراقب باشید. اخیرا موارد زیادی آسیب به ریه و حتی مرگ در ارتباط با سیگارهای الکترونیکی در آمریکا و رسانه های بین المللی گزارش شده است.