نام دوران جدید ژاپن برای امپراتور جدید اعلام شد


امروز نام دوران جدید ژاپن با امپراتور جدید اعلام شد. نام دوره فعلی ۳۰ ساله در دوران امپراتور آکیهیتو، هِیسِی بود.

Reiwa 令和

این نام آنقدر اینجا مهمه که هفته‌ها و ماه‌ها انتخابش طول کشیده و امروز نهایی شد. حتی وزرای کابینه قبل از اعلامش نمیتوانستند از دفتر نخست وزیر خارج شوند که مبادا به بیرون درز کنه.

این نامها در تقویمها، اسناد دولتی و ضرب سکه‌های جدید استفاده خواهد شد. باید ساده باشه و از دو کاراکتر چینی (کانجی) تشکیل شده باشه. الان در سال ۳۱ هیسی هستیم و ماه دیگه با کناره‌گیری امپراتور این دوره تمام میشه.

نام دوران تقویمی ژاپن چیست؟

نام دوره تقویمی جدید ژاپن «رِیوا» اعلام شد و به این ترتیب دوران «هِی‌سِی» در پایان ماه آوریل با کناره‌گیری امپراتور تمام میشه و روز ۱ مه امپراتور جدید به تخت مینشینه و دوران جدید ریوا شروع میشه. دوران هیسی به معنای دستیابی به «صلح» بود که بعد از دوره طولانی و پر تلاطم و خونریزی شووا که کشورگشایی، جنگ جهانی و بمب اتم را به خود دید، آرامش به همراه داشت. امپراتور آکیهیتو هم خودش گفته بزرگترین افتخارش اینه که در دوران او ژاپن با کشوری وارد جنگ نشد.

کاراکتر اول آن، رِی به معنای ماه دوم تقویم چینی که به باز شدن شکوفه‌های آلو/ زردآلوی ژاپنی اشاره داره و طبق تفسیر نخست وزیر پایان دوره سرمای سخت رو نوید میده و کاراکتر دوم هم «وا» هست که به معنای هماهنگی و هارمونیه. ژاپنیها در این نامگذاریها امیدها و آرزوهای خودشان را برای دوره جدید می‌بینند و به آن احترام میگذارند و مثل یک شعار برایش تلاش می‌کنند.

طبعا نسل جدید زیاد با اسم جدید راحت نیست و احتمالا ترجیح میده از همان تقویم میلادی استفاده کنه ولی بعضی‌ها هم باور دارند که همین پیچیدگیها باعث جذابتر شدن فرهنگ ژاپن برای دنیا هستند.
راستی، من متولد سال ۶۰ شووا هستم و پسرم سال ۲۹ هیسی 🙂

برنامه برگ سبز را در اینباره بشنوید تا جواب باقی سوالاتتان را بگیرید:

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/fa/ondemand/audio/listener-20190414-1/

علی نورانی، خبرنگاری از ژاپن