متری شش و نیم: جوایز بهترین کارگردان و بهترین بازیگر در جشنواره توکیو را برد


متری شش و نیم جایزه بهترین کارگردان و بهترین بازیگر را برای اولین بار در جشنواره توکیو به دو ایرانی رساند.

جایزه بهترین بازیگر: نوید محمدزاده

نوید محمدزاده و سعید روستایی در بخش رقابتی جشنواره فیلم توکیو برای فیلم «متری شش و نیم» موفق شدند جایزه «بهترین بازیگر» و «بهترین کارگردان» را از آن خود کنند.

نوید محمدزاده نیز برای بازی نقش ناصر خاکزاد در فیلم متری شش و نیم جایزه بهترین بازیگر را برد. بنا به سایت جشنواره، مایکل نوئر از اعضای هیئت داوران این جایزه را به خاطر نمایش «تسلط کامل بر از دست دادن کنترل» به این بازیگر بااستعداد اهدا کرد. محمدزاده پس از دریافت جایزه گفت:

«خیلی خوشحالم. سعید این جایزه برای توست. مرسی از اعتمادت و نقش خوبی که برای من نوشتی و هدایتی که انجام دادی. ممنون از هیئت داوران و توکیو فیلم فستیوال. ولی چیزی که را خوشحالی من را دوچندان می کنه حضور یکی از مهمترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران در سالنه، کسنی که ما با دیدن فیلم هایشان عاشق سینما شدیم: تنگنا، ساز دهنی، دونده. امیر خان نادری دوستتون داریم.»

بهترین حالتش این بود که ما با هم جایزه بگیریم. اگر یکی ما می گرفت اون یکی دیگری رو می کشت و خیلی خوش شانسیم که با هم جایزه گرفتیم.

نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر در جشنواره توکیو چه گفت؟

جایزه بهترین کارگردان: سعید روستایی

سعید روستایی هم در پاسخ به شوخی محمدزاده گفت:

اون با اینکه می دونست می گیره اصلا نخوابید و من با اینکه اصلا نمی دونستم فردا اختتامیه چه ساعتیه تخت خوابیدم و اومدم تو اختتامیه نشستم و جایزه ام هم گرفتم.

سعید روستایی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردان در جشنواره توکیو چه گفت؟

داور جشنواره در توصیف فیلم روستایی گفت: ما اول از تعداد زیاد هنروران این فیلم شگفت زده شدیم و همینطور از ارتباط آن با ژاپن. بازیهای واقعی و فیلمبرداری عالی بودند

او هنگام دریافت جایزه گفت: من از جشنواره مهم فیلم توکیو و هئیت داوران تشکر ویژه دارم که به فیلم ما توجه وِیژه داشتند. خیلی خوشحالم از سرزمینی می‌آیم که بزرگانی همچون عباس کیارستمی و امیر نادری را به خود دیده است و از سرزمینی جایزه می گیرم که «آکی‌را کوروساوا» در آن فیلمساز بوده است. در نهایت از تک تک عوامل فیلم تشکر می کنم.

روستایی همچنین در پاسخ به جذاب بودن فیلمش گفت: این فیلم رکوردهای فروش در ژانر اجتماعی ایران را شکست و گفته شده که بیشترین تماشاچی در 20 سال گذشته را داشته است. اما من خیلی درباره کلیت این صنعت و فروش نمی دانم.

حضور سعید روستایی و نوید محمدزاده در جشنواره فیلم توکیو ژاپن با متری شش و نیم
حضور سعید روستایی و نوید محمدزاده در جشنواره فیلم توکیو ژاپن با متری شش و نیم

مراسم اختتامیه این جشنواره بین‌المللی روز سه‌شنبه در توکیو در منطقه لوکس روپونگی برگزار شد. این دومین فیلم‌ بلند سعید روستا پس از «ابد و‌ یک روز» بود.

جایزه روح آسیا: پیرمردها نمی میرند

همچنین رضا جمالی با فیلم «پیرمردها نمی‌میرند» جایزه «روح آسیا» در بخش آینده آسیا را برد. جمالی با اولین فیلم بلند خود که اکثرا به زبان ترکی و در آذربایجان ضبط شده بود در این جشنواره حضور یافت. او حدود ده سال پیش همین اثر را به صورت فیلم کوتاه ساخته بود که مورد توجه منتقدان داخلی قرار گرفته بود.

داستان این فیلم درباره روستایی است که در آن 45 سال است کسی نمرده است. جایزه او از طرف بخش آسیا در «بنیاد ژاپن» اهدا شد و شامل جایزه نقدی نبود.

جمالی هنگام دریافت جایزه گفت:

خیلی خوشحالم که این جایزه را دریافت کرده ام. اخیرا کار فیلمبرداری فیلم دومم به پایان رسیده و این افتخار که به این شکل از کارم تقدیر شود به من ایمان می دهد که در آینده هم به راهم ادامه دهم.

رضا جمالی پس از دریافت جایزه روح آسیا در جشنواره توکیو چه گفت؟

جمالی از کارگردان ایرانی همچون عباس کیارستمی و امیر نادری قدردانی کرد. نادری نیز در این جشنواره پیشتر جایزه برده است.

برندگان سی و دومین جشنواره فیلم توکیو 2019

‌‌نوید محمدزاده و سعید روستایی

‌‌نوید محمدزاده و سعید روستایی هر کدام ۳۰۰۰ دلار جایزه نقدی دریافت می‌کنند، اما رضا جمالی جایزه نقدی نخواهد گرفت. بخش آینده آسیا دو جایزه داره که جایزه اولش ۱۰ هزار دلار است ولی جمالی جایزه غیرنقدی را برده است.

گالری عکس های اختتامیه جشنواره فیلم توکیو

قسم

«قسم»، دومین فیلم بلند محسن تنابنده نیز دراین جشنواره حضور داشت. این فیلم هم در بخش آینده آسیا شرکت کرده بود.

محسن تنابنده در جشنواره فیلم توکیو
محسن تنابنده در جشنواره فیلم توکیو
سعید روستایی و علی نورانی خبرنگار رادیو ژاپن در جشنواره فیلم توکیو

مصاحبه‌ام با هر دو کارگردان روز یکشنبه در رادیو ژاپن پخش خواهد شد.

همچنین می تونید اینجا بیشتر درباره زندگی ژاپنی اطلاعات کسب کنید.

برای مشاهده پست های «هنر و سینما» اینجا کلیک کنید.

14 آبان 1398، علی نورانی

اخبار بیشتر از ژاپن را اینجا بخوانید و برای دیدن تصاویر بیشتر در اینستاگرام با من همراه شوید: https://alinoorani.ir/category/%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1/