مراسم باشکوه اعلام امپراتور و ملکه جدید ژاپن با حضور 2000 مهمان


امپراتور ژاپن ۲۲ اکتبر امپراتوری خود را به جهان اعلام کرد. سران و نمایندگان عالیرتبه از بیش از ۱۷۰ کشور برای شرکت در مراسم باشکوه و مفصلی برای اعلام امپراتوری جدید ژاپن در توکیو شرکت کردند. مراسم ساده و مختصر قبلی در ماه مه با حضور اعضای کابینه و تعداد بسیار محدودی مقامات داخلی برگزار شده بود. آن زمان او نشان های امپراتوری ژاپن را از عمویش به ارث برد. اما این اولین دیدار امپراتور جدید با مقامات خارجی بود.

مراسم رسمی و باشکوه اعلان امپراتور جدید

مراسم اصلی به تخت نشینی امپراتور جدید ژاپن بسیار با شکوه و جذاب برگزار شد. ابتدا امپراتور و ملکه جدید قدم به تخت های امپراتوری گذاشتند که شبیه به اتاقکی با پرده است. بعد پرده ها کنار زده شد. 2000 مهمان از پشت شیشه و یا از طریق صفحه نمایش های بزرگ شاهد مراسم بودند. امپراتور سپس در سخنرانی امپراتوری خود را اعلام کرد. بعد نخست وزیر شینزو آبه به نمایندگی از مردم خطاب به امپراتور جدید صحبت کرد و در انتها به رسم سنتی ژاپن سه بار فریاد زد بانزای! که یعنی «زنده باد»! (ویدیو اینجا)

بعد از سخنرانی امپراتور 21 گلوله توپ به نشانه اعلام رسمی امپراتوری جدید شلیک شد و مهمانان عالیرتبه از پشت شیشه این شلیک ها را تماشا کردند. تصاویر مربوط به کل این پروسه چند ماهه را می توانید بصورت یکجا در هایلایت هایم ببینید.

ترافیک در فرودگاه توکیو به دلیل جشن جانشینی امپراتور جدید ژاپن

حدود 400 نفر سران کشورها و خانواده های سلطنتی سراسر جهان به این مراسم خواهند آمد.

از این میان نمایندگانِ ۱۴۰ کشور با هواپیمای اختصاصی به توکیو خواهند آمد که از نظر تعداد بیسابقه است ‌و باعث کمبود جای هواپیما در فرودگاه هاندای توکیو خواهد شد.

به گفته این سایت، در این چند روز عملا فرودگاه های هاندا و ناریتا غیر از پروازهای VIP مقامات غیرقابل استفاده خواهد شد. بنا به همین سایت و به نقل از وزارت ترابری ژاپن، در طی 19 تا 26 اکتبر در مجموع حدود 30 فرودگاه ژاپن دچار محدودیت پروازی خواهند شد.

مقامات ژاپنی گفته‌اند که به دلیل کمبود جای توقف، هواپیماهای مهمان پس از پیاده کردن مسافران خود به فرودگاه‌های اطراف هدایت خواهند شد. پروازهای فرودگاه بین‌المللی هاندای توکیو در روزهای رسیدن و رفتن مهمانان احتمالا محدود و دچار اختلال خواهد شد. این مراسم برای اولین بعد از سی سال در ژاپن در حال برگزار شدن است.

فرودگاه ناریتا و هاندا

فرودگاه ناریتا بزرگترین فرودگاه توکیو است اما به این دلیل که در استان همسایه، چیبا، واقع شده و حدود ۲ ساعت با توکیو فاصله دارد برای این مراسم استفاده نمی‌شود.

فاصله فرودگاه ناریتا و فرودگاه هاندا با توکیو، پایتخت ژاپن
فاصله فرودگاه ناریتا و فرودگاه هاندا با توکیو، پایتخت ژاپن
Prime Minister Shinzo Abe and Laya Joneidi, Iranian Vice President for Legal Affairs in Tokyo

مهمانان مراسم به تخت نشینی امپراتور جدید ژاپن

تنها مقام رسمی خارجی که بعد از به تخت نشستن با امپراتور 59 ساله جدید ژاپن ملاقات رسمی داشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست.

در بین 400 مهمان خارجی یک نماینده هم از ایران هم حضور داشت: خانم لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور.

تصویری از دیدار نخست وزیر ژاپن شینزو آبه و خانم لعیا جنیدی، معاون رییس‌جمهور، در توکیو که آقای آبه در اینستاگرامش گذاشته.

از انگلیس شاهزاده چارلز در این مراسم شرکت خواهد کرد و از آمریکا وزیر ترابری به جای معاون رئیس جمهور مایک پنس که نتوانست در این مراسم حاضر شود حضور خواهد داشت.

دونالد ترامپ اولین رهبر خارجی بود که با امپراتور ناروهیتو ملاقات کرد.

بعضی مهمانان هم با پروازهای تجاری به توکیو آمدند. روز یکشنبه یک هواپیمای ایر فرانس با 323 سرنشین به دلیل کم باد شدن چرخهایش مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه هاندا شد. بنا به یک منبع آگاه دستکم یک مهمان عالیرتبه مراسم اعلام امپراتوری جدید هم در آن هواپیما بود. کسی آسیب ندید و نام آن مهمان فاش نشد.

امپراتور در ژا‌پن طبق قانون هیچ قدرت و نفوذ سیاسی نداشته و تنها نمادی از اتحاد ملت است.

یک رژه 4.6 کیلومتری از کاخ امپراتوری تا اقامتگاه امپراتوری آساکاسا به خاطر طوفان هفته گذشته به 10 نوامبر موکول شد تا دولت تمرکز خود را روی بازسازی و امداد آسیبهای این حادثه متمرکز کند.

در همین رابطه: ویدیوی کامل مراسم کناره‌گیری امپراتور ژاپن

ویدیوی کامل مراسم کناره‌گیری امپراتور ژاپن که در دوران مدرن این کشور یک لحظه تاریخی بشمار میاد. برای من خیلی جالب بود. پیشنهاد میکنم اگر وقت داشتید ببینید.

مرتبط: اخبار ژاپن را اینجا بخوانید و یا پاسخ به شایعات ژاپن را اینجا ببینید.

مردسالاری در خاندان امپراتوری ژاپن

طبق قوانین باستانی خاندان امپراتوری ژاپن، تاج و تخت تنها می تواند بین مردهای خانواده جابجا شود. یعنی زنان و دختران خانواده نمی توانند جانشین امپراتور شوند. البته در گذشته چند بار این اتفاق افتاده که زنی از این خانواده حاکم ژاپن شود اما در چند قرن اخیر این اتفاق کاملا متوقف شده.

امپراتور جدید تنها یک دختر دارد که نمیتواند وارث تخت امپراتوری باشد. به خاطر این قانون، نگرانی هایی از ادامه بقای این خاندان به وجود آمده است.

چه کسی وارث امپراتوری ژاپن است؟

در حال حاضر تنها سه وارث مذکر زنده برای امپراتور ژاپن وجود دارد: برادر، برادرزاده و عموی امپراتور.

  • ولیعهد آکیشینو (نام او فومیهیتو است و برادر 53 امپراتورِ جدید است)
  • پسر برادر امپراتور یعنی شاهزاده هیساهیتو (13 ساله)
  • عموی 83 ساله امپراتور یعنی شاهزاده ماساهیتو
در حال حاضر تنها سه نفر می توانند وارث تاج و تخت امپراتوری ژاپن باشند. در این چارت آنها را می بینید: برادر، برادرزاده و عموی امپراتور

مخالفت مردم ژاپن با مردسالاری در خاندان امپراتوری

بنا به جدیدترین نظرسنجی توسط خبرگزاری ژاپنی کیودو، بیش از 80 درصد مردم با امپراتور شدن یک زن موافق هستند. حدود 81.9 درصد پاسخ دهندگان گفتند موافق هستند یک زن از این خانواده جانشین امپراتور شود در حالی که 15 درصد با این پیشنهاد مخالفت کردند. اما فعلا دولت شینزو آبه گفته که هیچ برنامه ای برای تغییر قانون به منظور برخوردار شدن زنان خاندان امپراتوری از حق به ارث بردن تاج و تخت ای ندارد.