همه چیز درباره دوچرخه های اشتراکی توکیو: گزارش جدید برای رادیو ژاپن


بالاخره با یکی از مدیران ارشد NTT Docomo Bike Share مصاحبه کردم و همه‌ی سوالاتم از دوچرخه‌های اشتراکی ژاپنی را پرسیدم.

دوچرخه اشتراکی در ژاپن

در این مصاحبه‌ با این خدمات سازگار با محیط زیست و مفید که روز به روز محبوبتر می شوند بیشتر آشنا می‌شویم. در سایت و یا اپلیکیشن به این گزارش رادیویی گوش کنید و تفاوتها و شباهت های آن با بیدود را ببینید. سیستم دوچرخه های ایرانی بیدود اخیرا در تهران راه اندازی شده است.
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/fa/radio/listener/201906160600/

دوچرخه های اشتراکی ژاپنی، عکس از علی نورانی
دوچرخه های اشتراکی ژاپنی، عکس از علی نورانی

من تقریبا هر روز این دوچرخه ها استفاده می کنم. اگر اشتراک ماهیانه حدودا 2000 ینی )تقریبا 18 دلار) را  بگیرید هر بار تا 30 دقیقه می توانید از دوچرخه رایگان استفاده کنید. اگر بیشتر نیاز داشته باشید میتوانید دوچرخه را به یک ایستگاه پس بدهید و دوباره یک دوچرخه دیگر بگیرید. اگر بیش از 30 دقیقه آن را نگه دارید به ازای هر نیم ساعت 100 ین، تقریبا یک دلار، پول اضافه باید بدهید.

در معرفی این گزارش آمده است:

گزارش مفصل تری هم از این دوچرخه ها با تمرکز بر جنبه زیست محیطی آنها تهیه کرده ام که در 17 زبان ترجمه شده و در سایت NHK World Japan منتشر شده است
خدمات دوچرخه های اشتراکی در ژاپن به عنوان یک عمل سازگار با محیط زیست در حال جلب توجهات است. یک شرکت گرداننده که با ۱۱ منطقه در توکیو کار می کند از دوچرخه های مجهز به جی پی اس و دیگر ابزارهای ارتباطی استفاده می کند. این شرکت با افزایش کاربران در نوامبر ۲۰۱٨ آزمایشی را برای پیش بینی میزان استفاده از این دوچرخه ها آغاز کرد تا تعداد دوچرخه ها در هر ایستگاه را با استفاده از هوش مصنوعی در حد نیاز نگه دارد. علی نورانی، گزارشگر بخش فارسی، این گزارش را تهیه کرده است.

برای گرفتن دوچرخه، باید روی گوشی هوشمند خود ایستگاه و شماره دوچرخه را در وبسایت انتخاب کنید و سپس کد ارائه شده را روی پنل دوچرخه وارد کنید.
برای گرفتن دوچرخه، باید روی گوشی هوشمند خود ایستگاه و شماره دوچرخه را در وبسایت انتخاب کنید و سپس کد ارائه شده را روی پنل دوچرخه وارد کنید.

برای شنیدن گزارش های دیگر من در رادیو ژاپن اینجا بروید.