هایپرمارکت های هوشمند ژاپن: شایعه یا واقعیت؟


هایپرمارکت هوشمند ژاپن: آیا سوپرمارکتهای ژاپن شبیه ویدیو گزارشهای خبری هوشمند هستند؟

پاسخ کوتاه: خیر. این فقط یک طرح آزمایشی است.

چیزی که در این ویدیو از شرکت پاناسونیک ژاپن می‌بینید مربوط به یک آزمایش برای خودکار کردن پروسه خرید توسط فناوری تگ های شناسایی با مادون قرمز (RFID) و سبدهای هوشمنده. این آزمایش با همکاری مشترک پاناسونیک و سوپرمارکتهای زنجیره‌ای لاوسون ژاپن در سال ۲۰۱۷ انجام شد.

هایپرمارکت هوشمند ژاپن: پروژه آزمایشی

اسم این پروژه‌ی هایپرمارکت هوشمند ژاپن Regi Robo هست. مخفف عبارت صندوق فروش روبوتیکه. هدف کوتاه کردن پروسه خرید و جلوگیری از ایجاد صف در فروشگاه برای اسکن بارکد اجناسه.

این سیستم هایپرمارکت هوشمند ژاپن بصورت آزمایشی از دسامبر ۲۰۱۶ به مدت حدود دو ماه در شعبه فروشگاه لاوسون مقابل دفتر شرکت پاناسونیک در شهر موریگوچی استان اوساکا استفاده شد. البته در پروژه اشاره به هایپرمارکت نشده و در آزمایش هم یک سوپرمارکت کوچک انتخاب شده.

نسل بعدی زنجیره تامین با سیستم خرید سوپرمارکت هوشمند Regi Robo
نسل بعدی زنجیره تامین با سیستم خرید سوپرمارکت هوشمند Regi Robo

سیستم پرداخت سلف سرویس در فروشگاه

قابل ذکره که در حال حاضر اکثر هایپرمارکتها در ژاپن علاوه بر صندوقهای معمول، سیستم صندوق بدون متصدی یا سلف‌سرویس هم دارند. در این روش خود مشتری جنسها رو اسکن میکنه و یا در صفحه نمایشگر انتخاب میکنه، توی کیسه قرار میده و با دستگاه مبلغ کل رو پرداخت میکنه. سیستم بسیار سریعی که به صرفه به نظر میرسه. در این روش مثلا یک کارمند میتونه به ۱۵ صندوق خودکار نظارت کنه.

اما در رابطه با ادعای هایپرمارکت هوشمند ژاپن، مسلما توجیه مالی چنین سبدهای هوشمندی که در ویدیو می‌بینید هنوز ثابت نشده. این سیستم هنوز بصورت عملی استفاده نمیشه.

منبع: صفحه اخبار سایت رسمی پاناسونیک.

بررسی مشهورترین شایعات درباره ژاپن را اینجا ببینید.