گرتا تونبرگ، رهبر 15 ساله مبارزه با تغییرات آب و هوایی


‌گرتا تونبرگ یک دانش‌آموز متولد سال ۲۰۰۳ است که یک روز جمعه در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که مدرسه رفتن دیگر برایش بی‌فایده‌ست و رفت جلوی پارلمان سوئد بست نشست. استدلالش هم این بود که تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین آنقدر اضطراری هستند که دیگر با ادامه این وضع آینده‌ای نیست که من بخواهم در آن ادامه تحصیل بدهم یا حتی دانشمند محیط زیست بشوم.

می‌گوید دانشمندانی که بهترین ثمره همان مدرسه و نظام آموزشی بودند کشف کردند که علت #گرمایش_زمین چیست و راه‌حلش را هم گفتند و هشدار داده‌اند که فقط ده یازده سال دیگر (۲۰۳۰) با این وضع افزایش میانگین دمای جهان از ۱.۵ درجه سلسیوس می‌گذرد.

گرتا تونبرگ و تغییرات اقلیمی

طبق گزارش علمی سازمان ملل اگر افزایش میانگین دمای جهان (نسبت به آغاز انقلاب صنعتی) به ۲ درجه برسد تبعات فاجعه‌آمیزی بر کره زمین و حیات گونه‌های مختلف خواهد داشت. گرتا تبدیل به نماد مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش گازهای گلخانه‌ای شد. حالا در شهرهای مختلف دنیا جمعه‌هایی به نام «جمعه‌ها برای آینده» به راهپیمایی برای حفظ محیط زیست اختصاص یافته.

سخنرانی جنجالی و تاریخی گرتا تونبرگ در سازمان ملل کوپ 24

ویدیوی سخنرانی گرتا تونبرگ در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در کاتوویتس مجارستان مشهور به کوپ 24 را در یوتیوب ببینید. این سخنرانی در سال 2018 انجام شد و باعث افزایش محبوبیت این دختر نوجوان سوئدی شد.

متن سخنرانی گرتا تونبرگ Greta Thunberg

اینجا متن سخنرانی اصلی او در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل COP24 (2018) را ترجمه کردم.

اسم من گرتا تنبرگ است. من 15 سال سن دارم. اهل کشور سوئد هستم.
من به نمایندگی Climate Justice Now («عدالت آب و هوا همین حالا») صحبت می کنم.
بسیاری از مردم می گویند که سوئد کشوری کوچک است و مهم نیست که ما (سوئدی ها) چه می کنیم.
اما من یاد گرفته ام که هرگز کسی نیست که برای تغییر ایجاد کردن «خیلی کوچک» باشد.

و اگر تعدادی کمی بچه می توانند با نرفتن به مدرسه به سرخط خبرهای سراسر دنیا تبدیل شوند، پس تصور کنید که همه ما با هم چه می توانستیم انجام دهیم، اگر واقعا می خواستیم. اما برای انجام آن کار، باید صریح و روشن حرف بزنیم، هر چه قدر هم که صحبت درباره آن سخت باشد.

شما فقط از رشد اقتصادی سبز حرف می زنید چون از عدم محبوبیت می ترسید. شما فقط از “پیش رفتن» با همان ایده های بد قدیمی که ما را به این آشفتگی کشید حرف می زنید، حتی وقتی که تنها کار عاقلانه آن است که ترمز اضطراری را بکشید.

شما به اندازه کافی بالغ نیستید که بگویید اینطور است. حتی بار این مسئله را هم به گردن ما بچه ها می اندازید. اما محبوب بودن برای من هیچ ارزشی ندارد. برای من عدالت آب و هوایی و زندگی این کره مهم است.

تمدن ما دارد به نفع تعداد خیلی کمی از آدمها قربانی می شود تا آنها بتوانند ثروت هنگفتی به دست بیاورند.
بیوسفر ما دارد قربانی می شود تا پولدارها در کشورهایی مثل کشور من زندگی لوکسی داشته باشند.این رنج و درد تعداد زیادی از مردم است که پول زندگی لوکس تعداد کمی را می پردازد.سال 2078 من 75 امین تولدم را جشن می گیرم. اگر بچه داشته باشم احتمالا آنها آن روز را در کنار من خواهند گذراند. شاید از من درباره شما بپرسند. شاید بپرسند چرا شما هیچ کاری نکردید وقتی هنوز فرصت برای اقدام وجود داشت.

مرتبط: زباله های پلاستیکی در ژاپن: ​​انباشت پلاستیک در شرکتهای دفع زباله ژاپن

اما تغییرات آب و هوایی چیست؟

اگر مایل هستید درباره تغییرات آب و هوایی بدانید پادکست سایت فارسی رادیو ژاپن را اینجا بشنوید:

مدال طلای المپیک توکیو 2020
مدال طلای المپیک توکیو 2020

در این گزارش با دنیل موردیارسو، دانشمند تغییرات آب و هوایی از مرکز تحقیقات بین المللی جنگلداری (CIFOR) و همینطور امانوئل شینتا، یک فعال گروه اقلیت اندونزیایی دایاک، مصاحبه کردم: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/fa/ondemand/audio/listener-20190721-1/

مرتبط: ژاپن مدالهای المپیک توکیو را با بازیافت گوشی های موبایل می سازد

سخنرانی جدید گرتا تونبرگ

این دختر در سپتامبر 2019 هم در یک نشست آب و هوایی سازمان ملل سخنرانی کرد. این بار هم با زبان تندی به رهبران دنیا تاخت و آنها رو به بی عملی و انفعال در قبال سرنوشت کره زمین محکوم کرد.

اینجا کلیک کنید تا بیشتر درباره سرنوشت کره زمین بدانید.