فیلم ژاپنی آیدا پناهنده در توکیو روی پرده رفت


فیلم «پاییز نیکایدوها» به کارگردانی آیدا پناهنده که سال گذشته با بازیگران و عوامل ژاپنی در نارای ژاپن فیلمبرداری شده بود روز در توکیو جمعه اکران شد.

تهیه کنندگی این اثر را نائومی کاواسه فیلمساز سینمای ژاپن و برنده دوربین طلا و جایزه بزرگ فستیوال فیلم کن بر عهده دارد و فیلم محصول مشترک ۲ کشور ژاپن و هنگ کنگ است. «پاییز نیکایدوها» به نویسندگی ارسلان امیری و آیدا پناهنده پاییز سال گذشته در ژاپن و در شهرهای قدیمی نارا و تِنری فیلمبرداری شده و داستان فیلم درباره آخرین بازمانده مرد خانواده نیکایدو است که باید برای بقای نام خانوادگی شان دست به انتخاب دشواری بزند.

تیزر فیلم را اینجا ببینید: https://t.me/alirecommends/951

آیدا پناهنده، اولین کارگردان ایرانی است که با کسب جایزه جشنواره بین المللی فیلم نارا از او دعوت شد در ژاپن یک فیلم سینمایی بسازد. فیلم «پاییز نیکایدوها» نتیجه تلاشهای او و یک گروه تقریبا کاملا ژاپنی است.

چگونه این کارگردان ایرانی توانست فیلمی ژاپنی را بنویسد و با بازیگران ژاپنی کارگردانی کند؟ در این برنامه در مصاحبه ای تلفنی با خانم پناهنده به این سوال و چالش های ساخت این فیلم می پرسیم. همکار ما هوشنگ راستی که منتقد سینمایی نیز هست در کنار علی نورانی مجریان این برنامه هستند. 

مصاحبه من با آیدا پناهنده، کارگردان زن ایرانی که یک فیلم ژاپنی به نام «پاییز نیکایدوها» ساخته در سایت رادیو ژاپن (و یا اپلیکیشن) بشنوید:
https://www2.nhk.or.jp/nhkworld/fa/radio/listener/