فرار مدیر ممنوع الخروج نیسان موتور از ژاپن


کارلوس گون رئیس سابق و ممنوع‌الخروج شرکت نیسان از ژاپن فرار کرده و وارد بیروت شده است.

به گزارش ان اچ کی ورلد روز سه شنبه، او از طریق یک سخنگو حضور خود در لبنان را تایید کرده و گفته که «دیگر در کشور ژاپن که در نظام قضایی معیوب آن اصل بر گناهکاریست، بی‌عدالتی گسترده در آن جریان دارد و حقوق اولیه انسانی نقض می شود گروگان نخواهد بود».

گون به کم اظهاری حقوق و مزایای مدیریتی خود در گزارشهای اوراق قرضه نیسان و خیانت در امانت در ارتباط با سوءاستفاده از اموال نیسان متهم است. او به قید وثیقه آزاد بود اما حق خروج از توکیو را نداشت.

وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ینی گون که حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار آمریکا است مصادره خواهد شد. در صورتی که گون به ژاپن بازگردد، بازداشت خواهد شد.

در دوران طولانی بازداشت موقت خانواده و وکلای او از سلامتی اش ابراز نگرانی کرده بودند و اصرار بر بی گناهی او داشتند.

گون دارای شهروندی از برزیل، فرانسه و لبنان است.

از آنجایی که ژاپن توافق استرداد با لبنان ندارد اگر لبنان تقاضای استرداد را رد کند، بازگرداندن گون به ژاپن بسیار بسیار مشکل خواهد شد.

کارلوس گون (در عربی غصن) لبنانی الاصل و تابعه فرانسه است. از آنجا که بزرگترین سهامدار نیسان شرکت فرانسوی رنو است و سهامدار عمده رنو هم دولت فرانسه است مقامات این کشور بارها خواهان آزادی او شده بودند.

نظام قضایی ژاپن به این مشهور است که بیش از 99 درصد پرونده هایی که برای آنها کیفرخواست صادر می شود به محکومیت ختم می شوند.

به عبارت دیگر، اگر دادستانان ژاپن مطمئن نباشند که دلایل کافی برای محکومیت فرد وجود دارد برای او اعلام جرم نمیکنند.