دسترس پذیر کردن پارلمان ژاپن برای نمایندگان جدیدی که قادر به حرکت نیستند


به لطف نظام نمایندگی نسبی ژاپن دو نماینده که به سختی ساختمان مجلس سنا در دست بازسازی است تا رفت و آمد دو قانونگذار که باید از صندلی های چرخدار بزرگ موتوردار استفاده کنند، تسهیل شود. البته از قبل هم نماینده دارای معلولیت و روی ویلچر در مجلس بوده. اما این بار این دو نماینده تقریبا روی تخت هستند و کوچکترین حرکتی از آنها بر نمی آید.

بازسازی مجلس برای معلولین

آقای یاسوهیکو فوناگو و خانم اِیکو کیمورا، در انتخابات مجلس سنا در روز ۲۱ ژوئیه موفق به کسب دو کرسی شدند. هر دو عضو یک حزب جدید موسوم به «رِیوا شینسن گومی» هستند. فوناگو دچار تباهی سلول های عصبی مسئول حرکت عضلات موسوم به اِی اِل اِس است، درحالی که کیمورا قادر به حرکت دادن دست و پای خود نیست.

شاید تعجب کنید که مردم چرا به این دو نامزد رای داده اند. اما باید بدانید که مردم آنها را مستقیما انتخاب نکردند. این حزب جدید بوده که آنها را در صدر لیست خود قرار داد و آنها را وارد مجلس سنا کرد.

نظام نمایندگی نسبی ژاپن

همانطور که در پست قبلی توضیح دادیم بخشی از کرسی های سنا ژاپن از طریق نظام نمایندگی نسبی تعیین می شوند. یعنی این حزب توانست از بین 50 کرسی نمایندگی نسبی دو کرسی به دست آورد. احزاب مختارند فردی که خودشان صلاح می دانند برای آن کرسی ها معرفی کنند. نفر سوم که فرد مشهوری است می داند که به زودی در انتخابات مجلس نمایندگان می تواند وارد پارلمان شود. به این ترتیب ورود خود و این دو نفر را به پارلمان تضمین کرد.

به گفته سایت فارسی رادیو ژاپن برای رفاه این دو نفر در صحن و ساختمان پارلمان تغییراتی داده می شود. کارگران صندلی ها را جمع خواهند کرد تا در نزدیکی به ورودی سالن اصلی مجلس سنا، فضایی را برای این دو نفر ایجاد کنند. آنها همچنین برای بهتر شدن دسترسی، یک پله به ارتفاع ۱۵ سانتیمتر را بر خواهند داشت.

بازسازی مجلس برای معلولین: یاسوهیکو فوناگو (جلو) و  ایکو کیمورا دو نماینده جدید سنا از صحن پارلمان دیدن می کنند. منبع: سایت سانکِی
یاسوهیکو فوناگو (جلو) و ایکو کیمورا دو نماینده جدید سنا از صحن پارلمان دیدن می کنند. منبع: سایت سانکِی

مجلس می گوید این بازسازی حدود ۶۴۰۰ دلار هزینه خواهد داشت و ظرف چند روز تمام می شود. برای امکان رفت و آمد بدون مانع، کارهای بیشتری از جمله ایجاد یک سطح شیبدار در جلوی ورودی اصلی ساختمان پارلمان، برنامه ریزی شده است.

من علی نورانی هستم و به شایعات و ادعاها درباره ژاپن پاسخ می دهم. اینجا می توانید ببینید که آیا گفته های مشهور درباره این کشور صحت دارند یا نه. اگر هم سوالی دارید در صفحات مجازی من بپرسید. آن ها را بررسی می کنم و سر فرصت جواب می دهم.