درمان و پیشگیری از ویروس کرونا: بررسی شایعات کرونایی


در اینجا به بعضی از ادعاها و شایعات مربوط به ویروس کرونا پاسخ می دهم.

ویروس کرونا که از ماه دسامبر 2019 در چین شروع شد به اکثر کشروهای دنیا سرایت کرده است. در حال حاضر 340 هزار نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و حدود 15000 نفر در اثر آن جان باختند. حدود 100 هزار نفر هم از این ویروس بهبود یافته اند.

ایبوپروفن برای کرونا بی ضرر است

سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمان های بهداشت اروپا و آمریکا گفتند که منعی برای استفاده از ایبوپروفن برای مبتلایان به ویروس کرونا وجود ندارد.

هفته پیش وزیر بهداشت فرانسه هشدار داده بود که بجای ایبوپروفن از استامینوفن استفاده کنید. اما مقامات بهداشتی جهانی اعلام کردند که هیچ تحقیق و گزارشی از اثر منفی این دارو وجود ندارد و بنابراین استفاده از ایبوپروفن در موقع کرونا ضرری ندارد.

البته هنوز برخی کارشناسان بهداشتی می گویند که برای احتیاط و تا زمان روشن شدن تاثیر واقعی ایبوپروفن روی کرونا، بهتر است برای پایین آوردن تب از استامینوفن استفاده کنیم.

استامینوفن برای کسانی که عارضه کبدی دارند و کسانی که زیاد الکل مصرف می کنند خوب نیست.

درمان کرونا با سیر، سشوار، قرقره، هوای داغ

بررسی: غلط.

ویروس کرونا هنوز درمانی ندارد.

ویروس میکروب نیست یعنی موجود زنده نیست، بنابراین میکروب کش های طبیعی مثل سیر و پیاز روش اثری ندارد.

اگر هم ویروس کرونا در دمای 56 درجه از بین برود (که هنوز مشخص نیست) این دمای بالاییست و باعث سوختگی می شود. تنها سه ثانیه ماندن پوست در معرض دمای 60 درجه سانتیگراد باعث سوختگی و آبله زدن می شود، همینطور حدود 10 ثانیه ماندن در معرض دمای 57 درجه.

در ثانی، حتی مسئله سوختن یا نسوختن نیست، چون ویروسی که وارد بدن شود دیگر نمی توان با شعله و حرارت از بین برد، مگر اینکه فرد را زنده در کوره بیندازیم!

آب نمک و قرقره و… برای سرماخوردگی خوبند ولی برای این ویروس تا بحال اثر مثبتی از آن مشاهده نشده.

این اطلاعات و توصیه ها را از صفحه پاسخ به شایعات کرونا در سایت سازمان جهانی بهداشت ترجمه کردم

پخش کردن شایعات کرونا چه ضرری دارد؟

این سوالی است که همه ممکن است بپرسند. با معصومیت توی چشمان ما نگاه کنند و بگویند خب حالا مگه چی شده؟

حالا مگه چی میشه؟

درمان های جعلی باعث فریب خوردن و از بین رفتن مردم میشه چون با این کار شما اونها رو با یک تفنگ پلاستیکی به میدان جنگ می فرستید.

از کجا می دونستم دروغه؟

همین که ادعای درمان ویروس کرونا دارد یعنی دروغ است. خواهشمندم «هر درمانی» تکرار می کنم «هر درمانی» و باز تکرار می کنم «هر درمانی» درباره ویروس کرونا خواندید با یقین بدانید که دروغ است و از انتشار آن خودداری کنید.

پیش بینی راه های مقابله با کرونا با مدلسازی رایانه ای

واشنگتن‌پست یه مقاله بسیار خوب داره که با مدلسازی راههای پیشگیری از کرونا و میزان تاثیر هر کدوم رو در کنترل بیماری نشون می‌ده. خودشون هم آخر مقاله این رو می‌گن که این مدلها به شدت ساده‌سازی شده هستن، ولی با این وجود به فهم موضوع خیلی کمک می‌کنند.
جالبه که واشنگتن‌پست این مقاله رو به زبان فارسی هم منتشر کرده. بخوانید و ببینید و به دیگران بگویید:

https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/health/corona-simulation-persian/