چرا ارقام ویروس کرونا در ژاپن انقدر پایین است؟


ژاپن یکی از اولین کشورها بود که بعد از چین ویروس در آن گزارش شد. اما با آلوده شدن ایتالیا، اروپا و آمریکا و… اصلا اقدامات اضطراری مثل اونها اتخاذ نشده. با اینکه مدارس عملا یک ماهی تعطیل بودند و مراسم و کنسرتها لغو شد ولی باز زندگی جریان داره

قطارها در ساعت شلوغی صبح مملو از جمعیت کارمندانه و رستورانها بازه. اما سوالی که بی‌پاسخ مانده اینه که آیا ژاپن واقعا قصر در رفته یا تازه قراره شاهد افزایش شدید ویروس باشه؟

واکنش اولیه دولت به کشتی دیاموند پرنسس که در نهایت یک پنجم از ۳۷۰۰ سرنشین اون ویروس گرفتند و کندی بیش از حد در بستن پروازهای چین باعث شد که همه تصور کنند ژاپن داره «ووهان دوم» میشه. نسبت مبتلایان در ژاپن هنوز در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته در پایینترین سطحه درحالیکه اقدامات ژاپن در مقایسه با اونها خیلی ساده و حداقلی به نظر میاد.

آمریکا 165000، ایتالیا 101000، اسپانیا 94000، آلمان 68000، ایران 44000، و فرانسه 44500 مورد ویروس دارند اما ژاپن تازه به 2000 مورد نرسیده.

کره جنوبی همسایه ژاپن که با تمام قوا از هر مورد مشکوکی تست گرفت 9700ابتلا داشته.

توکیو که یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین مراکز کلانشهری دنیاست فقط 520 مورد داشته.

چرا تعداد مبتلایان ژاپن پایین است؟

کنجی شیبویا استاد دانشگاه کینگ کالج که قبلا در سازمان جهانی بهداشت رییس سیاستگذاری بوده میگه دو احتمال هست: یا ژاپن تونسته خوشه‌های ابتلا رو کنترل و مهار کنه یا بزودی شاهد شیوع گسترده خواهد بود. بنظر او هر دو احتمال هست اما حدسش گزینه دومه. او میگه احتمالا بزودی ژاپن شاهد رشد انفجاری کرونا خواهد بود و مجبور میشه اقدامات اضطراری اتخاذ کنه

بهداشت عمومی

گفته میشه فراوانی ضدعفونی‌کننده دست در اماکن عمومی، ماسک زدن بسیاری از ژاپنیها در این فصل به خاطر حساسیت فصلی، عدم وجود فرهنگ دست  دادن و بغل کردن، و میزان بالای شستشوی دستها بین مردم ژاپن در مقایسه با کشورهای پیشرفته جزو عوامل تاثیرگذار در کند کردن گسترش ویروس در ژاپن بوده

خوش شانسی؟

بهرحال، درسته که ژاپن در حال حاضر فقط از پنج درصد ظرفیت تست‌گیریش استفاده میکنه اما تختهای بیمارستانی ژاپن هم مثل سایر کشورها لبریز از بیماران کرونایی نیست. اگر هم موارد کشف‌نشده‌ای باشه (که حتما هست) علائم خفیفی دارند و احتمالا توطئه‌ای برای پنهان کردن گسترش بیماری وجود نداره. البته اگر هم ویروس فراگیر بشه ژاپن در وضعیت بهتری قرار داره.

تعداد تخت های بیمارستان ژاپن

البته اگر هم ویروس فراگیر بشه ژاپن در وضعیت بهتری قرار داره. ژاپن به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیتش ۱۳ تخت بیمارستانی داره. بنا به آمار بانک جهانی این رقم سه برابر ایتالیا، آمریکا، بریتانیا و کاناداست.

تعداد دستگاه های تنفس مصنوعی ژاپن

البته برای نجات جان بیماران بدحال ویروس کرونا مهمتر از تخت بیمارستانی تخت آی‌سی‌یو و دستگاه‌های تنفس مصنوعی و… هست که باز هم ژاپن در بالاترین نسبت در دنیا قرار داره ولی اگر مثل کشورهای دیگه کرونا اینجا گسترش پیدا کنه خیلی‌ خیلی بیشتر از این چیزها نیاز خواهد بود و کفاف نمیده.

ژاپن در ماه فوریه 22000 دستگاه تنفس مصنوعی در مراکز بهداشتی سراسر کشور داشته و برای آمادگی بیشتر به سازندگان سفارش افزایش تولید رو داده.

الان هیچ کشوری در دنیا به اندازه کافی برای کرونا تجهیزات مراقبت‌های ویژه درمانی نداره. ولی همه کشورها تا دلتون بخواد موشک و بمب دارند.

نتیجه گیری

ژاپنیها شاید دارن کم‌کم ویروس رو فراموش میکنند. شاید هم خوش‌شانس بودن. اما اینجا وضع خیلی خراب نبوده و هنوز (تصور می‌کنند) این انتخاب رو دارند که جدی بگیرند یا نه. اما در ایران چنین انتخابی نیست . در ایران بیش از 44 هزار نفر مبتلا شدند و نزدیک به 3000 نفر فوت کردند. تنها راه قطع زنجیره‌ی ابتلاست. پس جدی بگیرید.