بهترین کتاب هایی که در سال 2019 خواندم


به پایان سال 2019 رسیدیم، سالی که برام سال آشتی با کتاب بود! به دلایلی که توضیحش برام سخته کتاب خوندن و کتاب تمام کردن همیشه برای من مشکل بوده. خیلی زود حواسم پرت میشه و نمیتونم کتابهای طولانی رو تا آخر پیش ببرم.

در یک سال گذشته اما شروع کردم به خریدن و گوش کردن کتاب های صوتی در مسیر رفت و برگشت به محل کار. بعد از بیش از یک سال فکر میکنم که دوای دردم رو پیدا کردم: کتاب های صوتی.

از طرفی، دست گرفتن کتاب در حالی که مثلا در زمستان یک چتر داری و کاپشن بزرگ تنته و هی باید مراقب باشی کوله پشتی سنگینت راه دیگران رو سد نکنه و یک دستت هم به دستگیره مترو باشه اصلا جالب نیست، مخصوصا اینکه مسیرت ترکیبی از پیاده روی و خط عوض کردن باشه. بهترین حالت برای کتاب خوندن در مترو و اتوبوس اینه که مسافت آنقدر طولانی باشه که بتونی براش برنامه بریزی.

امسال اولین کتابی که خواندم (یعنی شنیدم) یکی از کتاب هایی بود که بیل گیتس توصیه کرده بود. گیتس (یکی از موفقترین انسان های معاصر در زمینه اقتصاد) یک سنتی داره که بهترین کتابهایی که سال گذشته خوانده معرفی می کنه. برای دیدن توصیه های مطالعه او اینجا کلیک کنید. در ضمن پنج کتاب توصیه شده بیل گیتس در سال 2019 رو هم اینجا ببینید.

علت دیگه ای که ترغیب شدم وقت بگذارم و این پست رو آماده کنم سخنرانی دکتر مصطفی مهرآیین بود که امسال به لطف کانال های تلگرامی و فایل سخنرانی هایش با او آشنا شدم. این کتاب رو در سخنرانی به نام «رسالت جنبش دانشجویی» معرفی کرد و از همه مهمتر توصیه کرد که دانشجویان باید در زمان حال بیشتر از همیشه کتاب بخونن. نکته بسیار خوب در صحبت های تاثیرگذارش اینه که در آنها متفکران و کتابهای بسیار زیادی هم معرفی می کنه که برای من مثل یک چراغ راه عمل کرده.

کتابهایی که امسال خوندم همگی (بجز یک مورد که آشغال بود و اسمی ازش نمی برم) عالی بودند. همگی به زبان انگلیسی بودند اما همه شون در ایران ترجمه شده اند.

موضوع کتابهایی که در سال 2019 خواندم اقتصاد، کارآفرینی، سیاست و رمان بود.

بهترین کتاب هایی که در سال 2019 خواندم:

 ماجراهای کسب و کار : دوازده داستان کلاسیک از جهان وال استریت

Business Adventures: Twelve Classic Tales from the World of Wall Street
ماجراهای کسب و کار : دوازده داستان کلاسیک از جهان وال استریت

گزارشهای داستانی دقیق، شیوا و بسیار جذاب

این کتاب در اصل سال 1969 به قلم جان بروکس چاپ شده. بروکس در این کتاب دوازده داستان واقعی از دنیای کسب و کار آمریکا که اقتصاد و بازار سهام این کشور رو متحول کرد توضیح میده. داستانهایی از پروژه طراحی ماشین اِدسل توسط شرکت فورد و موفقیت ناباورانه دستگاه زیراکس تا رسوایی های شرکت ژنرال الکتریک و معادن گوگرد در تگزاس.

شیوه گزارش و اطلاعاتی که از دنیای کسب و کار آمریکا به خواننده داده می شه به قدری دقیق، شیوا و جذابه که باورکردنی نیست. با خواندن این کتاب در فکر فرو میری که پس گزارش داستانی و تحقیقی نوشتن یعنی این! و اینکه ما در گزارش داستانی نوشتن چقدر جای پیشرفت داریم.

بیل گیتس درباره این کتاب گفته بود که «کتاب ماجراهای کسب و کار هنوز بهترین کتابی است که در زمینه کسب و کار خوانده ام».

بودا در اتاق زیرشیروانی، اثر جولی اوتسوکا

The Buddha in the Attic

بودا در اتاق زیرشیروانی، اثر جولی اوتسوکا

یکی از زنانه ترین کتاب هایی که در عمرم خواندم

کتاب «بودا در اتاق زیر شیروانی» تجربه دردناک زنان ژاپنی است که حدود ۱۰۰ سال پیش بعنوان همسران ارزان‌قیمت و نیروی کار برای مهاجران ژاپنی به آمریکا فرستاده می‌شدن. عکس جلد زیبای این کتاب یک چمدان و یک چتر زنانه کاغذی ژاپنی رو نشون میده که به مهاجرت این دختران با کشتی به آمریکا اشاره می کنه.

موضوع اصلی کتاب «عروس های آلبومی» هستند. Picture Bride یا عروس آلبومی در آمریکای اوایل قرن بیستم به پدیده ای اشاره داره که کارگران مهاجر (عمدتا از ژاپن، اوکیناوا و کره) در هاوایی و سواحل غرب آمریکا و کانادا از روی آلبوم های عکس زنان کشور خودشان برای خود عروس انتخاب می کردند. دلال هایی برای این ازدواج های راه دور وجود داشتند که در ازای پول و تنها با یک یا چند تا عکس و شاید معیار قرار دادن توصیه های خانواده ها این زن و مردها را به هم می رساندند.

به عبارتی دیگه این کارگران که اغلب در کشور میزبان جایگاهی نداشتند و فرهنگ زنان آن کشور رو هم نمی تونستند هضم کنند برای خود عروس پستی سفارش می دادند.

یکی از زنانه ترین کتاب هایی که در عمرم خواندم

کتاب «بودا در اتاق زیر شیروانی» در هشت فصل نوشته شده. با مهاجرت دخترهایی که یک عکس از شوهر آینده شان توی کیفشان دارن شروع میشه و با تجربه ازدواج، کار زندگی، فرزندآوری، مادر شدن و فرارسیدن هولناک جنگ جهانی دوم ادامه پیدا میکنه. و در تمام این مدت شاهد سختی ها و مشکلات و توصیف دقیق و زنانه آنها از این زندگی هستیم. راوی و نقطه نظر کتاب به شدت زنانه است و به صورت جمعی نوشته شده. یعنی راوی یک نفر نیست، بلکه تک تک آن زنها هستند که انگار همگی دور یک میز نشستند و هر کدوم برات با یک جمله حرف نفر قبل رو ادامه میدن.

یک مزیت کتاب صوتی این بود که خانمی که کتاب رو می خوند شیوه خاص روایتش رو میدونست و با تغییر لحن و صدا به فهم بهتر این مسئله کمک میکرد. مطمئنا اگر خودم میخوندم کمی اول گیج و مبهوت میشدم اما حتما از کشفش هم لذت بیشتری می بردم.

«بودا در اتاق زیرشیروانی» در سال 2011 منتشر شده و در ایران هم ترجمه شده ولی احتمالا سانسور زیادی داره چون بعضی از توصیفات، مخصوصا در فصل اول و دوم درباره مسائل و رابطه جنسی زن و شوهرها و دیگران، از فیلترهای معمول رد نمیشه.

این دومین کتاب موفق جولی اوتسوکاست که خودش در کالیفرنیا متولد شده. کتاب اول او When Emperor Was Divine یعنی «وقتی امپراتور خدا بود» در ایران با نام «امپراتور هراس» ترجمه شده. داستان از زندگی پدربزرگ جولی الهام گرفته شده که یک روز بعد از بمباران پرل هاربر (بندر مروارید) آمریکا توسط هواپیماهای ژاپنی به اتهام جاسوسی برای دولت ژاپن توسط اف بی آی دستگیر شد. خانواده او مثل هزاران هزاران ژاپنی دیگه به مدت سه سال در یک کمپ اسرای ژاپنیها در تگزاس زندگی کردند.

در برابر استبداد، اثر تیموتی اسنایدر

On Tyranny: Twenty Lessons from the Twentieth Century

در برابر استبداد، اثر تیموتی اسنایدر

بیست درس از قرن بیستم

با خواندن این کتاب فهمیدم که چقدر از تاریخ قرن اخیر و ظلم هایی که در اون اتفاق افتاده نمیدونم. فهمیدم که چقدر شرایط امروز دنیای ما با قدیم شباهت داره و چقدر در اشتباهیم که به اون تاریخ بی توجهیم. چقدر درس های زیاد و جالبی از ظهور و گسترش رژیم های ظالم و فاسد نازی، فاشیتستی، کمونیستی و … وجود داره که دوباره در دنیا در حال تکرار شدنه. ما هم یا اصلا نمیدونیم داره چه اتفاقی می افته و یا مات و مبهوتیم.

در کتاب «در برابر استبداد» از تیموتی اسنایدره، مورخ نظامهای فاشیستی و حکومت های اروپاست. او جوایز زیادی از جمله جایزه «هانا آرنت برای تفکر سیاسی» رو برده. در این کتاب بیست درس درباره شناخت و مبارزه با استبداد آمده. مخاطب و موضوع اصلی شناخت و راه های مقابله باآمریکای تحت فرمان دونالد ترامپه اما خواندنش برای ما و همه دنیا بسیار مفید و آموزنده ست.

البته این درس ها کاملا متفاوت با کتاب بالا در مورد کسب و کار هستند. در این کتاب بعضی درسها خیلی کوتاه و بعضی ها طولانی هستند. بعضی ها مثال دارند و بعضی ها به مثال های قبلی اشاره می کنند.

نکته جالب برام درباره این کتاب این بود که نسخه صوتی رو با روخوانی خود نویسنده شنیدم.

راستی، لذت کتاب گوش کردن رو اولین بار سال قبل چشیدم. دو کتابی که پارسال خوندم هم اینجا معرفی می کنم.

بهترین کتاب هایی که در سال 2018 خواندم

Things Fall Apart

همه چیز فرو می پاشد، اثر چینوا آچبه

وقتی بالاخره تونستم کتاب «همه چیز فرو می پاشد» از چینوا آچبه رو بعد از سالها بخونم واقعا خوشحال بودم! این کتاب رو اولین بار در دوران دانشجویی زاک، دوست کامرونی قدیمیم، بهم توصیه کرده بود اما هیچ وقت سراغش نرفته بودم. هم تنبلی بود و هم ترس از نیمه رها کردنش. رمان مشهور «همه چیز فرو می پاشد» که در دهه 1950 نوشته شده باعث شهرت جهانی آچِبِــه شد و داستان مردم یک قبیله آفریقاییه که با استعمارگرانی مواجه میشن که راهشون رو با اسلحه و مبلغان مسیحی به سرزمینشون باز می کنند.

در خلال جستجو برای نوشتن این پست متوجه شدم که این کتاب در واقع یک سه گانه است و من هنوز فقط بخش اول رو خوندم! امیدوارم در سال 2020 دو کتاب دیگه اش هم تموم کرده باشم!

رمان سرگذشت ندیمه، اثر مارگارت ات وود

The Handmaid’s Tale

رمان سرگذشت ندیمه، اثر مارگارت ات وود

ویرانشهر خشکه مذهب های سیاسمتدار

کتاب دیگه ای که پارسال شنیدم «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid’s Tale) از مارگارت اَت وود بود که این روزها «سریال سرگذشت ندیمه» از روش ساخته شده که غوغایی به پا کرده. داستان در مورد یک ویران شهر (متضاد مدینه فاضله) است که در اثر مذهب بسیار تعصبی و خشک جدید در آمریکا به وجود آمده. این کتاب هم در اصل دیدگاهی بسیار زنانه داره چون شخصیت اصلی یک زنه و در داستان رنج و ظلم هایی که در این حکومت به زنان وارد میشه رو می بینیم و البته در خلالش داستان هم جریان داره.

امیدوارم از خواندن این کتاب ها لذت ببرید. شما در سال گذشته چه کتاب هایی خوندید؟ در اینستاگرام یا توییتر برام کامنت بگذارید و یا با هشتگ #کتابهایی_که_خواندم معرفی کنید!

مطالب مرتبط