ایران و ژاپن از نگاه آمار: واقعیت یا شایعات تلگرامی؟


مطلبی هست با نام «ایران و ژاپن از نگاه آمار» که با چند آمار این دو کشور را مقایسه کرده و پرسیده که چرا وضعیت ما این است. منبع آن «کانال انجمن اقتصاددانان ایران» ذکر شده، اما متاسفانه اشتباهات بزرگی در آن هست. عجیب است که حتی جمعیت ژاپن رو نتوانستند درست بنویسند، ساده ترین آماری که در گوگل می‌توان پیدا کرد.

ایران و ژاپن از نگاه آمار

جمعیت
ژاپن : ١۴٨ میلیون ( ١/۶٢ برابر)
ایران : ٨٠ میلیون

 کمی اشتباه. جمعیت ژاپن 127 میلیون نفر است. ژاپن کمی بیشتر از 1/5 برابر ایران جمعیت دارد اما مساحت آن یک چهارم ایران است.

 پرونده های قضایی ژاپن
ژاپن : ٩٠٠ هزار پرونده
ایران : ١۵ میلیون پرونده ( ١۶ برابر)

 کاملا اشتباه. آمار 15 میلیون مربوط به تمام انواع پرونده های ایران است. در سال ۲۰۱۶ مجموع تمام پرونده‌های قضایی ژاپن ۳/۵ میلیون عدد بوده نه ۹۰۰ هزار.

 تولید ناخالص داخلی
ژاپن : ۵ تریلیون دلار (١٠ برابر)
ایران : نیم تریلیون دلار

دقیق نیست. تولید ناخالص داخلی ژاپن ۴/۸۷۲ تریلیون دلار است، که حدود ۱۲۸ میلیارد دلار ناقابل به بالا گرد فرمودند! اما نسبت 10 برابر تقریبا درست است.


 تعداد مدیران دولتی
ژاپن : ١٢ هزار نفر
ایران : ٢۴٧ هزار نفر (٢٠ برابر)

 کاملا اشتباه. درباره تعداد مدیران دولتی پاسخ آن مرتبط به این پست قبلیم باشه که ادعا می کنند ژاپن تنها 300 هزار کارمند دولتی دارد، در حالیکه تعداد کارمندان دولتی ژاپن نزدیک به سه و نیم میلیون نفر است! بنظر شما آیا می شود 3/5 میلیون نفر فقط 12 هزار مدیر داشته باشند. ویدیوی پست قبلی را ببینید:

 تعداد زندانیان
ژاپن : ۶٣ هزار نفر
ایران : ٢۵٠ هزار نفر (۴ برابر)

نسبتا درست. تعداد کل زندانیان ژاپن پارسال ۵۳ هزار بود، نه ۶۳ هزار. یعنی حتی کمتر از آمار ذکر شده در مطلب بالا. ایران هم به گفته رئیس سازمان زندان های ایران ۲۴۰ هزار زندانی داره.


 نمره شاخص فساد از ١٠٠
ژاپن : ٩١ نمره
ایران= ١٢ نمره

 کاملا اشتباه. ژاپن در سال ۲۰۱۸ از بین ۱۷۵ کشور در فساد رتبه ۱۸ ام بود.
رتبه ایران در همان سال در فساد از میان ۱۷۵ کشور ۱۳۸ بود.
طبق آماری دیگر به نام «شاخص احساس فساد» ژاپن در سال 2018 از 100 نمره 73 را گرفت و در حدود ده سال اخیر بالاترین نمره این کشور در سال 2011 بوده که رتبه 80 را کسب کرده و باقی سالها زیر 80. نمره ایران در این آمار پارسال 28 از 100 بود و در ده سال گذشته نسبتا سیر صعودی خوبی داشته. پایین ترین نمره ایران در ده سال گذشته 16 بوده، که باز هم از 12 بالاتر است.

.با بررسی مطلب ژاپن از نگاه آمار مشخص می شود که اکثر مطالب بدون بررسی نوشته شده و فاقد اعتبار لازم هستند. اما متاسفانه رسانه های بسیاری بدون تحقیق این مطالب را باز نشر می کنند.

خبرگزاری فارس هم در خبری چهار سال پیش از قول یک مقام محلی چنین چیزی نوشته است. این مطلب که ژاپن در یک سال 200 هزار پرونده قضایی دارد هم کاملا اشتباه است.

برای خواندن پاسخ شایعات بیشتر درباره ژاپن اینجا کلیک کنید و یا ویدیوهای من از ژاپن را ببینید.

خبرنگاری از ژاپن