آداب تبادل کارت ویزیت در ژاپن


در ژاپن هم مثل باقی دنیا داشتن کارت ویزیت خیلی مهمه. اما مراسم و مقررات زیادی هم داره که کلی براش از قبل تمرین میکنن.

در لحظه‌ی اول ملاقات قبل از اینکه حتی یک کلمه حرف زده باشند اول کارت رد و بدل میکنند. یعنی اول‌نسبت خودشون رو با طرف مقابل مشخص میکنن :)) شاید این هم نشانه‌ایه که چقدر سازمان، سمت و هویت در ژاپن مهمه. دادن و گرفتن کارت هم خیلی آداب خاصی داره. مثلا وقتی (دو دستی) کارت رو میگیرین نباید تا اخر بگذارید توی جیب یا کیف،… چون بدترین بی‌احترامی برای آنها اینه که با گرفتن کارت اون رو در جیب یا کیفتون بگذارید. بهترین راه اینه که تا آخر ملاقات کارت طرف مقابل در معرض دیدتون باشه.

موقع دادن کارت باید اون رو طوری بچرخونید که اسمتون رو به فرد باشه و دو دستی تقدیم کنید و به ژاپنی نام شرکت و اسم و سمت خودتون رو بگید. طرف مقابل باید دو دستی کارت رو بگیره و کمی تعظیم کنه. اگر در یک گروه کاری باشید اول نفرات ارشد کارت رد و بدل میکنن.

فرهنگ تبادل کارت ویزیت در ژاپن
فرهنگ تبادل کارت ویزیت در ژاپن

اهمیت آمادگی از قبل

اگر از قبل کارت به تعداد آماده نکرده باشید یا دنبال کارت بگردید یا نیاورده باشید نشون میده که شما برای جلسه آماده نشدید و جدی نگرفتید! من در این زمینه فکر کنم خیلی بد عمل کردم. بهمین خاطر هم مثل ژاپنیها این جاکارتی را خریدم. کارت رو که میدید باید اسمتون و شرکتتون رو بگید. طرف هم اسمتون رو برای تمرین تکرار میکنه و میگه خوشوقتم. البته مثل باقی اوقات در ژاپن، در نهایت نشان دادن احترام و توجه خیلی مهمتر از قوانینه.


البته رسم تبادل کارت در همه جا در دنیای بیزینس رعایت میشه اما کلا ژاپنیها همیشه از کشورهای موفق الهام میگیرن و بعد اون رو به سبک خودشون بومی سازی می کنند.

تجربیات من از فرهنگ ژاپن را اینجا بخوانید.