88 کشته در پی طوفان هاگیبیس در ژاپن


طوفان هاگیبیس روز شنبه وارد مناطق اصلی ژاپن شد و بیش از 30 استان از جمله توکیو رو درنوردید. تا الان دستکم 88 نفر کشته و ۱۰۰ نفر مجروح شدند. 7 نفر هنوز تا سوم آبان مفقود هستند. ورود طوفان و مسیر حرکتش از چند روز قبل پیش‌بینی شده بود و با ماهواره رصد میشد. در این چند روز رادیو و تلویزیون صبح تا شب موقعیت طوفان رو اعلام میکردند و هشدارهای لازم رو میدادند.

جدیدترین آپدیت از سایت ان اچ کی

استان فوکوشیما با ۳۰ کشته بیشترین آسیب را دیده است. پس از آن استان میاگی با ۱۹ کشته و استان کاناگاوا با ۱۴ کشته بیشترین تعداد کشته شدگان را دارند. سازمان مدیریت آتش سوزی و بلایا می گوید که این طوفان موجب آب گرفتگی بیش از ۷۴ هزار باب خانه شد. بیش از هفت هزار و ۴۰۰ باب خانه نیز تخریب شده و یا آسیب دیده اند. به گفته دفتر کابینه، تا صبح روز پنجشنبه دوم آبان 1398 حدود چهار هزار نفر در ۱۱ استان هنوز در پناهگاه ها هستند.

جدیدترین آپدیت از سایت ان اچ کی https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/fa/news

به لطف این اطلاعات و پیش‌بینیها دولت «نیروهای دفاع از خود» یا همان نیروهای نظامی کشور رو از قبل‌به استانهای مختلف اعزام کرده بود تا در حین طوفان و بلافاصله بعدش عملیات امدادرسانی شروع بشه. صدها نفر تا کنون با قایق و هلی‌کوپتر از مناطق سیلاب‌زده نجات داده شدند.
برق بیش از ۲۰۰ هزار خانه قطع شده.

بارش بیسابقه باران در بسیاری از مناطق گزارش شده است که موجب طغیان دهها رودخانه شد.
در برخی از مناطق طی این چند روز ۳۰ تا ۴۰ درصد از میانگین بارش یک سال، باریده است.

در این تصاویر که از روی NHK World ضبط شده نجات چند نفر از جمله سالمندانی که در یک آسایشگاه در سیل گیر افتاده بودند در استانهای ناگانو و سایتاما می‌بینید.

از سایت فارسی ان اچ کی: این طوفان حدود ۲۳ هزار هکتار از زمین های این کشور را به زیر آب برد. آب آشامیدنی بیش از ۱۰۵ هزار خانوار قطع شده است. هنوز مشخص نیست چقدر طول می کشد تا تامین این خدمات به حالت اول بازگردد.

برای خواندن اخبار رسمی ژاپن به سایت ان‌اچ‌کی‌فارسی یا انگلیسی مراجعه کنید nhk.jp/persian

بایدها و نبایدها بعد از طوفان هاگیبیس

اولین و مهمترین مورد آن است که نباید وارد سیلاب اطراف خانه خود شوید. ممکن است پس از وارد شدن به آب، به دریچه های فاضلاب بدون سرپوش، چاله، زمین های زراعی ناصاف و دیگر محل های بالقوه خطرناک که در آب گل آلود قابل مشاهده نیستند، بیافتید. و یا ممکن است اشیای شناور مانند درخت و شیشه با شما برخورد کنند. حتی ممکن است به همراه فاضلاب به درون دریچه فاضلاب کشیده شوید.

در آخر، باید از تماس مستقیم پوست خود با گل و سیلاب جلوگیری کنید، چرا که ممکن است فاضلاب و میکروب در آن باشد که خود می تواند موجب بیماری هایی همچون ذات الریه و یا زخمهای چرکین شود.

برخی از بایدها و نبایدهای پس از طوفان را به نقل سایت فارسی رادیو ژاپن اینجا می آوریم: