روایت نیویورک تایمز از چگونگی شکل‌گیری تصمیم ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ


امروز شش ژانویه (دوشنبه) اولین روز کاری بسیاری از شرکتهای ژاپنی در سال نو میلادی بود و ایران در صفحه یک تمام روزنامه‌های مهم ژاپن بود.

پوشش ویژه چاپ بین‌الملل نیویورک‌تایمز جالبتر از همه بود. عکس یک این روزنامه که در دنیا توزیع میشه تصویر سردار سلیمانی در خیابان بود و چندین مقاله و یادداشت به مسئله ایران و تهدیدات و هدف قرار گرفتن سلیمانی توسط آمریکا اختصاص داده بود.

در یکی از اینها روند دقیق چگونگی تصمیمگیری ترامپ برای ترور سردار سلیمانی نوشته شده بود. به گفته منابع پنتاگون و کاخ سفید مقامات بلندپایه نظامی برای واکنش به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکا در حمله کتائب حزب‌الله فهرستی از گزینه‌ها را پیش روی ترامپ گذاشتند تا یکی را انتخاب کند که ظاهرا امری عادیست.

آنها گزینه ترور سلیمانی را هم در لیست گذاشتند اما می‌گویند فقط برای اینکه گزینه‌های دیگری مثل حمله به گروههای شبه‌نظامی متحد ایران و یا حمله به سایت موشکی ایران منطقی به نظر برسند این گزینه بسیار افراطی را گنجانده بودند و اصلا تصور نمی‌کردند او سمت این گزینه برود.

از سال ۲۰۰۱ و حادثه یازده سپتامبر مقامات دفاعی معمولا یک گزینه افراطی و شدید در انتخابها میگنجانند تا رییس‌جمهور را ترغیب کنند گزینه‌های مد نظرشان را انتخاب کند. ترامپ، بنا به گزارش، حمله به گروه کتائب را انتخاب کرده بود و بیش از ۲۰ شبه‌نظامی این گروه در بمباران آمریکا در پنج نقطه در عراق و سوریه کشته شدند.

اما چند روز بعد وقتی ترامپ تصاویر حمله به سفارت آمریکا در عراق را در تلویزیون دید خونش به جوش آمد و به گفته نویسندگان مقاله احتمالا یاد روزهای اشغال سفارت آمریکا در لیبی در ۲۰۱۲ افتاد. او فورا پیام داد که باید شدیدترین گزینه یعنی ترور سردار سلیمانی اجرا شود.

شوکه شدن مقامات پنتاگون از تصمیم ترامپ

مقامات وزارت دفاع آمریکا به شدت شوکه شده بودند که ترامپ قصد چنین کاری را دارد و به او هشدار دادند که ممکن است این کار عواقب بدی برای نیروهای آنها داشته باشد، اما او اصرار داشته که در غیراینصورت و پس از تهدیدهای مکرر او اگر اقدام جدی انجام ندهند نشانه ضعف آمریکا تلقی خواهد شد.

ژنرال ایسوروکو یاماموتو

بنابراین تصمیم ترامپ ظرف چند روز اجرایی شد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، زدن خودروی سردار ایرانی کار چندان دشواری نبود زیرا او علنی در عراق فعالیت می‌کرد و آنجا جایگاهی مانند سلبریتی‌ها داشت.  خودرو سردار سلیمانی با شلیک یک پهپاد شکارچی آمریکایی به نام  MQ-9 Reaper هدف قرار گرفت.

این اولین بار از جنگ جهانی دوم بود که آمریکا یک رهبر نظامی عالیرتبه خارجی را ترور کرد. دفعه قبلی آمریکا هواپیمای حامل ژنرال ژاپنی ایسوروکو یاماموتو را در سال 1943 زده بود. او فرمانده ستاد مشترک ناوگان هوایی و دریایی امپراتوری ژاپن بود.

هنگامی که ژنرال یاماموتو قصد سرکشی از میدان های جنگ را داشت پیام های رادیویی حاوی جزئیات دقیق سفرش توسط نیروهای آمریکایی رمزگشایی شد و هواپیمایش هدف تیربار قرار گرفت و سقوط کرد. روز بعد او را تکیه زده به یک درخت پیدا کردند که از هواپیما بیرون افتاده بود و یک تیر از گلویش وارد و از چشمش خارج شده بود. ژنرال در حالی جان داده بود که دستش روی دسته شمشیر ساموراییش بود.

خودرو سردار سلیمانی با شلیک یک پهپاد شکارچی آمریکایی به نام  MQ-9 Reaper هدف قرار گرفت.

خودرو سردار سلیمانی با شلیک یک پهپاد شکارچی آمریکایی به نام  MQ-9 Reaper هدف قرار گرفت.

می‌دانم خواندن ماجرای نیویورک تایمز شبیه داستانهای تخیلی تلویزیونی است اما دقیقا خلاصه دو مقاله امروز این روزنامه بود. روزنامه‌های بزرگ حوادث را درست به شکل داستان کشف و روایت می‌کنند.

منبع:

As Tensions With Iran Escalated, Trump Opted for Most Extreme Measure
عنوان مقاله: با بالا گرفتن تنش ها با ایران، ترامپ افراطی ترین گزینه را انتخاب کرد

و مقاله دیگری در همین شماره:

In Era of Perpetual Conflict, a Volatile President Grabs Expanded Powers to Make War
عنوان مقاله: در عصر درگیری های بی پایان، یک رئیس جمهور پرافت و خیز از اختیارات افزوده ی خود برای جنگ افروزی استفاده می کند

اگر به نظرتان این ادعاها نادرست یا درست است می‌توانید نظرتان را در اینستاگرام یا توییتر مطرح کنید. البته در هر صورت این مقالات صرفا برای اطلاع خوانندگان ترجمه شده اند.