داستان عجیب عابربانک ها در ژاپن


حساب بانکی ژاپن داشتن سخته؟ آیا ایرانی ها میتونن داشته باشن؟ کردیت کارت چطور؟ عابربانک های ژاپنی چه خدماتی ارائه میدن؟

از سر کار اومدم. ده شب رسیدم به خودپرداز تا قرضم رو پر کنم. ساعت 12 شب بانک از کارت اعتباریم پول رو بر میداشت. عابربانک بسته بود و نقشه گوگل می گفت نزدیکترین خودپرداز 24 ساعته حدود 10 کیلومتر با من فاصله داره! چاره ای نداشتم…

یکی از نکات جالب و عجیب در ژاپن این است که عابربانک ها شب ها بسته می شوند.

البته هر بانکی تعداد خودپرداز 24 ساعته دارد. اما تعدادشان محدود است. برایم قابل باور نبود که در توکیو، پایتخت ژاپن باید دنبال عابربانکی بگردم که شب آخر هفته باز باشد. این دو ویدو را ببینید تا تمام اطلاعات لازم درباره نحوه عملکرد خودپردازهای ژاپنی را متوجه شوید.

اگر مطمئن نیستید می توانید تیزر قسمت 2 را ببینید:

دفترچه حساب بانکی در ژاپن

عابربانک های ژاپنی ویژگی های خیلی مفیدی دارند. مثلا می توانید دفترچه بانک خود را مثل کارت داخل آن بگذارید تا ارقام جدید تراکنش ها را برایتان چاپ کند. دفترچه حساب نه تنها در ژاپن کنار گذاشته نشده، بلکه کاملا به اندازه کارت عابربانک قابلیت دارد. شما می توانید با وارد کردن دفترچه در دستگاه پول برداشت یا واریز کنید. و یا فقط دفترچه تان خود را به روز کنید. در ویدیو این ویژگی را نشان می دهم.

نحوه باز کردن حساب بانکی در شرایط تحریم در ژاپن

ممکن است بپرسید آیا ایرانی ها به دلیل تحریم ها می توانند در ژاپن حساب باز کنند؟ پاسخ مثبت است. هر ایرانی که اقامت قانونی و کافی در ژاپن داشته باشد می تواند حساب بانکی افتتاح کند. منظور از کافی این است که حداقل یک سالی از اقامتش مانده باشد و یا بانک مطمئن شود که شما حالا حالاها ماندنی هستید. درغیر اینصورت اگر بانک به این نتیجه برسد که شما موقتا اینجا اقامت دارید درخواست شما را رد خواهد کرد. این دقیقا درباره خرید سیم کارت و یا دریافت کردیت کارت در ژاپن نیز صدق می کند. البته دریافت کارت اعتباری بسیار سخت تر است و نیاز به اعتبار بیشتری دارد.

دفترچه بانکی ژاپن
دفترچه بانکی ژاپن: اگر دقت کنید اسم و فامیل من در جای درنظر گرفته شده جا نشد. چون هر اسم یا فامیل ژاپنی یک، دو یا سه حرف بیشتر نیست و هیچ وقت آن فضا با حروف کانجی ژاپنی پر نخواهد شد!

برای مثال من بعد از رسیدن به ژاپن سه بار برای کردیت کارت درخواست کردم و هر سه بار رد شدم. شغل معتبری داشتم، موبایل داشتم و خانه اجاره کرده بودم، اما اینها کافی نبود. علت رد شدنم احتمالا این بود که تازه دو ماه بود به ژاپن آمده بودم. گفته می شود باید حداقل شش ماه از ورودتان گذشته باشد تا شرکت های مالی مدیریت کننده کارت اعتباری به شما اعتماد کنند. در ضمن آنها اطلاعات منفی کاربران را با هم به اشتراک می گذارند، بنابراین نباید در صورت یکی دو بار رد شدن بیش از حد اصرار کنید و به بانک های دیگر مراجعه کنید. اول سعی کنید علت رد شدن را پیدا کنید و آن را برطرف کنید. شاید بهتر باشد چند ماهی دست نگه دارید و بعد دوباره اقدام کنید.

ویدیو کامل قسمت دوم: پاسخ به سوال اصلی

برای دیدن قسمت های بعدی ویدیو بلاگ من «پیشنهادات من از ژاپن» سابسکرایب کنید. روی‌ علامت زنگ کنار دکمه کلیک کنید تا از ویدیوهای بعدی باخبر شوید.