برای موفقیتت پرونده بساز: چطور در مصاحبه کاری قبول شویم


سلام. من علی نورانی هستم و امروز یک نکته مهم برای شغل گرفتن و مصاحبه می خوام بهت بگم.

آیا جزو کسانی هستی که توی مصاحبه بلد نیستی خودت رو معرفی کنی؟ آیا فکر می کنی در مصاحبه ها پتانسیل هات نادیده گرفته میشه و قدرت چانه زنی پایینی داری؟ بلد نیستی چطور رزومه ات رو بسازی؟

تا بحال شده در مصاحبه شغلی شرکت کنی و در برابر سوالهای عمیق و انتزاعی مسئول منابع انسانی زبانت بند بیاد؟ تا بحال شده توی مصاحبه به مصاحبه کننده فحش بدی که من از کجا باید یادم باشه که توی این چند سال چه کردم و این چه سوالهای سختیه که می پرسی؟

نحوه آماده شدن برای سوالات سخت مصاحبه شغلی

امروز یک راه حل خیلی مهم رو بهت یاد میدم که به تازگی خودم یاد گرفتم و در حال حاضر دارم ازش استفاده می‌کنم. چه طراح باشی چه معلم چه کارشناس تولید محتوا یا مشغول شیرینی‌پزی خانگی این روش به کمکت میاد. کار راحتی نیست ولی دانستن و آگاه بودن بهش خیلی به کمکت میاد. اگر این کارها رو انجام بدی قول میدم در مصاحبه هات بدرخشی. معجزه این کار اینه که تو رو آماده می کنه تمام ظرفیت و پتانسیلت رو به مصاحبه گر نشون بدی و در برابر سوالهای تشریحی حرف برای گفتن داشته باشی و احتمالا بتونی راحتتر شغل یا ارتقا بگیری و به سمت های کاری بهتر و حقوق بالاتری برسی.

در این روش ازت میخوام در جلسه مصاحبه وکیل مدافع بهتری برای خودت، تجربیات و مهارتهات بشی. چطور؟ ازت میخوام که از امروز تجربیات کاریت رو یادداشت کنی. هر بار به چالشی برمیخوری یک یادداشت کوچولو ازش بنویس.

تعریف از دستاوردهای خودت

ایدئال اینه که یادداشت های تلگرافی شامل این موارد باشه:

۱- مشکل و کانتکست قضیه چی بود؟ هدف چه بود؟

۲- تو چطور برخورد کردی و راه حلت چی بود؟

۳- نتیجه و دستاوردت چی بود و چه تاثیری در کار گذاشت؟

در انگلیسی این تکنیک برای تعریف کردن تجربیات در مصاحبه کاری اسمهای مختلفی داره مثل STAR یا CAR یا SOAR که همه‌اش کم و بیش همین ۳ نکته اصلی بالاست.

واحد بازاریابی خودت رو فعال کن

متاسفانه این که ما یک عمر فقط کارمون رو خوب انجام بدیم کافی نیست. ما مثل شرکتها بودجه‌ای نداریم که واحد تبلیغات و مارکتینگ داشته باشیم و براش نیرو استخدام کنیم. به همین دلیل در مصاحبه‌ها اغلب سکوت می‌کنیم چون حرفی نداریم و تصور می‌کنیم چند خط رزومه برای ارائه تواناییهای ما کافیه. اما واقعیت اینه که در این رقابت سکوت و یک رزومه دو صفحه‌ای کافی نیست! تو باید قصه خودت رو بگی. پس اگر میخواهی شغل فعلیت پله موفقیت کار بعدیت باشه هر چی میتونی تجربیات و دستاوردهای کاریت رو مستند کن تا توی مصاحبه های آینده ازش استفاده کنی. بیشتر توضیح میدم.

اگر این کار را کنی وقتی جلوی مصاحبه کننده بعدی قرار می گیری بجای اینکه مثلا فقط بگی «دو سال معلم بودم» یا «سه سال در سئو کار کردم» کلی حرف و تجربه و قصه برای گفتن خواهی داشت و طرف مقابل رو شگفت زده می کنی. اینطوری سوابقت و تجربیاتت خیلی خیلی ارزشمندتر میشه و میدرخشه. چون نحوه ارائه مهارتها و پرزنت کردن خودت از همه مهمتره. ❤️

امروز حتما چند تا از پروژه های مشکلداری که اخیرا با آنها برخورد کردی و راه حلت رو که باعث خوشحالی کارفرما و مشتری شده بنویس. وگرنه در آینده حتما یادت میره و این موفقیت هات از دست میره و فقط باید به این جمله بسنده کنی که «پنج سال مدیر فروش بودم.» ولی نمیتونی توضیح بدی که چه ارزشی خلق کردی. بشین فکر کن در شغلهای گذشته ات چه دستاوردهایی داشتی.

شرکتها برای مصاحبه و اطمینان از اینکه بهترین، مناسبترین، کاربلدترین و باوفاترین شخص رو استخدام کنند چندین نفر رو دارند و وقت و هزینه زیادی صرف این موضوع می‌کنند. اما این افراد طبیعتا برای منافع شرکت کار می‌کنند نه شخص مصاحبه‌شونده. و تنها کسی که در مصاحبه‌ها و رزومه‌ات وکیل مدافع تو خواهد بود خودتی. پس حتما در مورد شرکت و سوابق و کارهاش تحقیق کن. یادت باشه در پروسه جستجوی کار و مصاحبه هیچ کس دیگری از دستاوردها و ارزش تو نمیتونه دفاع کنه و نخواهد کرد. پس شروع کن به پرونده سازی برای موفقیت خودت! قطعا منظورم از پرونده دروغ نیست! پرونده واقعی تجربیات و دستاوردهات. 🙂
حتی اگر اشتباهی کردی بنویس و بگو به نظرم بهتر بود این کار رو می‌کردم. این سنگ بنای موفقیت‌های آینده شغلیت خواهد شد.

برای این سوال‌ها یک قصه داشته باش

میخوام از این به بعد بجای اینکه فکر کنی صرفا یک معلم بچه‌ها هستی که فقط هفته‌ها و ماهها رو توی کلاس می‌گذرونه یا اینکه فقط یک کارمند سئو هستی یا یک فروشنده،… به ارزش کاریت و ارزش افزوده‌ات در محل کارت فکر کنی. لازم نیست همه سوال ها رو جدا جواب بدی چون خیلی اوقات یک قصه میتونه مهارت‌های مختلف تو رو نشون بده. مثلا قصه‌ای درباره برخورد درست تو با مشتری عصبانی میتونه نمونه جواب خوبی به سوال غلبه به یک چالش سخت هم باشه.

سوال‌هایی که باید براش جواب آماده کنی:

  • در کارت به چه چالشهای سختی برخوردی؟
  • چه تصمیماتی در لحظه گرفتی که باعث شد پروژه و کار رو نجات بدی؟
  • چطور تونستی با عملکردت شرکت رو به اهدافش نزدیکتر کنی؟
  • چه موقعی تونستی از پس یک مشتری کله‌شق یا خیلی اذیت‌کن خوب بربیایی و کار رو به بهترین نحو انجام بدی؟ (یادت باشه نحوه پاسخ دادنت نشان‌دهنده شخصیت و روش حل مسئله توست. پس اگر گفتی زدم تو برجکش تو نشون میدی که نیروی مفید و ارزشمندی نیستی بلکه بیشتر باعث ضرر زدن به وجه شرکت خواهی شد.)
  • چه کارهایی بهت سپردن که نفر قبلی از پسش برنمی آمد؟
  • چه کاری بود که بهت سپرده شد و تو در انجامش شکست خوردی؟
  • چه دستاوردهایی داشتی که بهش افتخار می کنی؟
  • و چه نتایجی داشتی که باعث رضایت مشتریها و رئیست شدی؟

با صداقت بنویس

اینطوری اعتماد بنفس حرفه‌ای و شخصیت هم خیلی بالا میره. چون این مهمترین سند هست برای اینکه یادت بیاد تو یک نیروی خیلی باارزش هستی و حتی اگر در این شغل بمانی بهت انگیزه میده هر روز بهتر باشی و از گذشته ات درس بگیری. تازه با یادداشت کردن این موارد میتونی موقع درخواست ارتقا از رئیست، با سند و مدرک از عملکردت دفاع کنی و بگی من این کار و این کار رو کردم و نتیجه اش این بود.

مخصوصا اگر قصد شغل گرفتن در شرکت‌های بزرگ خارجی رو داری حتما به این نکات اهمیت بده.
به این سوالات جواب بده و برای هر کدام یک یا دو تجربه اینچنینی رو در موقعیت‌های مختلف طی پنج سال اخیر بنویس. این «جعبه ابزار قصه‌های تو» خواهد بود برای استفاده در مصاحبه. این قصه‌های کوتاه برای مصاحبه‌ی کاری به شدت مهم هستند. اگر میتونی همین الان به این سوالات جواب بده و اگر نه یک مهلت برای خودت تعیین کن و خودت رو آماده پاسخ دادن کن. اگر هیچ چیز از گذشته‌ات یادت نمیاد از همین امروز شروع کن به مستندسازی تجربیاتت و هر وقت از کارهای قبلی یادت آمد بنویس.

به ارزشت آگاه شو (قدر خودت رو بدون)

شاید بپرسی ضایع نیست از خودم تعریف کنم؟ مصاحبه‌کننده تو رو نمی‌شناسه. پس مجبوره سوال بپرسه و بر اساس جوابهای تو توانایی‌ها و شخصیتت رو بسنجه. اگر صداقت داشته باشی و دروغ ننویسی خیر، این کار تکبر و غرور نیست. بلکه فقط درک درستی از ارزش افزوده‌ای هست که تو به خودت،‌ کارفرمات و مصاحبه گرهای آینده‌ات اضافه می‌کنی.

اکثر غریب به اتفاق ما تصور یا درک درستی از ارزشی که در شغلمون ایجاد می‌کنیم نداریم و شاید حتی خودمون رو یک اپراتور یا کارمند بی‌خاصیت ببینیم که بود و نبودش هیچ تفاوتی نداره. اما این اصلا درست نیست. اگر واقعا چنین فکری می‌کنی باید یا کارت رو عوض کنی یا دیدت و عملکرد شغلیت را اساسی تغییر بدی!

قبل از مصاحبه حتما قصه‌های اصلیت برای سوالات مختلف رو حفظ و تمرین کن و اگر لازم بود یک یادداشت با خودت ببر سر جلسه که مثلا یک یا چند کلمه اختصاری برای هر کدامش نوشته شده باشه. با کاغذ و یادداشت رفتن سر مصاحبه اصلا بد نیست. نشون میده تو برای اون شغل اهمیت قائلی و وقت گذاشتی و آماده هستی.

امیدوارم بتونی با این نکات به رویاهات نزدیکتر بشی.❤️

من عادت دارم اطلاعات مفیدی که پیدا می‌کنم با دیگران سهیم بشم. این نکات جمع‌بندی چیزهاییه که در یکی دو هفته اخیر یاد گرفتم و امروز صبح خیلی خلاصه‌تر به همسرم فرستادم. بعد به داداش کوچکم. بعد میخواستم به دوستان دیگرم که دنبال کار هستند هم بفرستم که دیدم کمی سخت شد! با خودم گفتم یک بار اینجا کامل بنویسیم تا همه استفاده کنند. اگر برات مفید بود با دوستانت به اشتراک بگذار.

عکس بالا رو جلوی شرکت کانن در توکیو گرفتم چون یکی از رویاهام همیشه این بوده که روزی در شرکت های خیلی مهم و تاثیرگذار مثل کانن کار کنم.

موفق باشی.

ضمیمه: زبان تخصصی

سوال:‌

من می‌خواهم در یک شرکت خارجی کار بگیرم اما نگرانی زبان دارم. چطور باید برای مصاحبه و گرفتن شغل آماده بشم؟‌

وضعیت اکثر کسانی که این سوال رو می‌پرسند اینه که در مدرسه و دانشگاه یا کلاس زبان تا حد نسبتا خوبی لغات و ساختارهای زبان را یاد گرفتند ولی حس می‌کنند هنوز برای مصاحبه تخصصی آماده نیستند.

برای گرفتن کار تخصصی بهتر است نحوه جواب دادن به سوالات مصاحبه را در ویدیوها و پادکستها تماشا کنید، سپس بر اساس آن اطلاعات برای خودتان جواب سوالها را بنویسید و مدام تمرین کنید. دقت کنید جوابها را حفظ نکنید. بلکه سعی کنید آن را به زبان خودتان بگویید. کمی تپق زدن هیچ ایرادی ندارد.

ویدیوهای آموزشی سوالات مصاحبه را می‌توانید با جستجوی عبارت mock interview در یوتیوب و اینترنت جستجو کنید.

دو مثال:

  • https://www.youtube.com/watch?v=T1vTofBM_uA
  • https://www.youtube.com/watch?v=srw4r3htm4U

همینطور ویدیوهای مصاحبه‌های بخش گفتار آزمون‌های زبان آیلتس و تافل هم خیلی مفید هستند.

با این اسم جستجو کنید:

mock ielts speaking, mock toefl speaking

همچنین باید زیاد به پادکستها و گفتگوهای مربوط به رشته کاری خود گوش کنید و مقالات حیطه تخصصی خود و حتی کامنت‌ها را بخوانید. به زبان و نحوه بیان و همینطور محتوای صحبت دقت کنید. حتی چند بار آن را به عقب برگردانید یا پاراگراف را از اول بخوانید تا خوب متوجه شوید منظور گوینده چیست و چطور آن را می‌گوید. بعد مکالمه‌ای فرضی با همین موضوع در ذهن خود بسازید. سپس با موبایل صدای خود را ضبط کنید و همین دلایل و صحبت‌های خود را با صدای بلند و رسا (طوری که طرف مقابل فرضی خوب متوجه شود) بگویید. بعد به صدای خود گوش کنید و ایرادات و نکات مثبت آن را پیدا کنید و سعی کنید دوباره آن را بهتر کنید. این شیوه تمرین برای امتحان زبان هم جواب می‌دهد.

پانوشت

استار و سور دو مثال هستند از اینکه چطور به سوالات مصاحبه پاسخ بدهید. روش پاسخ‌دهی استار مخفف چهار کلمه است: وضعیت و محتوای مسئله، کار یا هدف تعیین شده، اقدام و رفتاری که شما کردید و نتیجه‌ی آن.

STAR (Situation, Task, Action, Result)

روش پاسخ‌دهی سور هم مخفف چهار کلمه است:‌وضعیت، تکرار و دفعات وقوع این کار (روزانه، ماهیانه، )، اقدام و رفتاری که شما کردید و نتیجه‌ی آن.

SOAR (Situation, Occurrence of Action, Amount of Action, Results)

همانطور که می‌بینید تفاوت این دو روش در بخش دوم است. در سُور بیشتر روی موانع انجام کار تاکید شده تا هدفمندتر و موثرتر باشد. وگرنه این دو روش تفاوتی با هم ندارند.

مطلب مرتبط:

هفت نکته برای پروژه گرفتن به عنوان یک فریلنسر در پونیشا و دیگر سایت ها