دانلود ۱۰ هزار کتاب رایگان الکترونیک برای دوران کرونا و پسا کرونا – معرفی جایگزین


این مطلب را ابتدا برای معرفی سایت کتاب آنلاین نوشتم که به تازگی راه اندازی شده بود و کتاب های با کیفیت خوب و حجم کم برای دانلود ارائه می کرد. اما خیلی زود سایت تعطیل شد. عده ای گمان می کنند علت شکایت و مسئله کپی رایت توسط ناشران بوده در حالی که خود آن سایت می گفت منابع آزاد استفاده می کند و هر ناشری که بخواهد می تواند با پیام فرستادن درخواست حذف کتابش را از روی سایت آنها کند. بهرحال آن سایت فعلا در دسترس نیست. اینجا تعدادی منابع جایگزین برای دانلود کتاب رایگان قرار دادم. لطفا اگر منبع خوب دیگری می شناسید در شبکه های اجتماعی برایم بفرستید.

سایت دانلود پی دی اف فارسی رایگان

به گفته این سایت، ایده و توجیهِ کلّیِ کتاب ‌آنلاین این بود که رواجِ فرهنگِ کتابخوانی، تقریباً به هر شکل و وسیله، در دراز مدّت به نفعِ صنعتِ نشر خواهد بود، و همچنین به طورِ کلّی به نفعِ جامعه، خصوصاً در میانِ ملّتی نه‌چندان اهلِ مطالعه.

آدرس: هر وقت سایت برگشت لینک را دوباره می گذارم

سایت کتاب آنلاین ظاهرا تعطیل شده اما می توانید از جایگزین های زیر استفاده کنید.

جایگزین کتاب آنلاین برای دانلود کتاب:

برای دانلود کتاب اپ کتابراه یک جایگزین برای سایت کتاب آنلاین است
برای دانلود کتاب اپ کتابراه یک جایگزین برای سایت کتاب آنلاین است.

اپلیکیشن کتابراه ظاهرا همان اپلکیشن دانلود کتاب وبسایت کتاب سبز است که فقط به صورت موبایلی در دسترس است و امکان دانلود مستقیم از روی وبسایت آنها وجود ندارد. این سایت ادعا می کند که ۱۰ هزار کتاب و کتاب صوتی رایگان برای دریافت در اپلکیشن خود ارائه می کند.

نکته:‌ این اپلیکیشن (احتمالا به دلیل کپی رایت) روی فروشگاه های رسمی گوگل پلی یا اپ استور اپل و همچنین فروشگاه اپلیکیشن داخلی کافه بازار نیست.عکس این فروشگاه ها به دروغ در سایت گذاشته شده ولی با کلیک کردن روی آنها شما فقط فایل برنامه را مستقیما از روی سرور سایت کتاب سبز دانلود می کنید. امیدوارم که این اپلیکیشن بدافزار نداشته باشد.

نکته ۲:‌ این اپلکیشن دقیقا مانند کتاب آنلاین می گوید ۱۰ هزار کتاب رایگان برای دانلود دارد. شاید توانسته اند قبل از تعطیلی کتاب آنلاین بانک داده های آن را دانلود کنند و به صورت اپلیکشن عرضه کنند که این خبر خوبی برای کاربران آن سایت خواهد بود. این البته تنها یک حدس است. بهر حال فعلا این یکی از گزینه های موجود است. لطفا تجربیات خود از این نرم افزار را از طریق اینستاگرام یا توییتر یا وبسایت با من در میان بگذارید.

فیدیبو چیست؟

فیدیبو اپلیکیشن مفیدی برای کتاب خوانی است که علاوه بر نسخه متنی نسخه های صوتی کتاب ها را هم در فروشگاه خود دارد. دسته بندی های متنوعی از جمله برای کودکان دارد. می توانید آن را روی موبایل خود هم نصب کنید.

شما می توانید در فیدیبو قبل از خرید بخشی از کتاب را مطالعه کنید.

شما می توانید در فیدیبو قبل از خرید بخشی از کتاب را مطالعه کنید.

در فیدیبو امکان دریافت فایل کتاب، پرینت گرفتن، کپی کردن، ذخیره تصاویر، به‌اشتراک‌گذاری و استفاده از کتاب در دستگاه‌هایی چون کیندل وجود ندارد و تنها کتاب‌ها در اپلیکشن فیدیبو در اندروید، iOS، ویندوز قابل مشاهده هستند.

اما درباره کتابخانه رایگان دانشگاه تهران

در سایت خبرگزاری دانشجو اینطور آمده است:‌ با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا (…) مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران همه کتابهای الکترونیکی خود را از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ به صورت رایگان در اختیار همه علاقه مندان قرار داده است.

برای دریافت کتاب‌ها می‌توانید به اپلیکیشن فیدیبو یا به کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران مراجعه کنید. آدرس صفحه کتابخوان الکترونیکی برای دانلود نسخه اندروید و نسخه ویندوز اپلیکیشن کتابخوان را از اینجا ببینید

خبرگزاری دانشجو

اما همانطور که گفتم من نتوانستم چنین فهرستی رایگانی را در فیدیبو پیدا کنم. به جز فیدیبو از چه سایت هایی می توان کتاب الکترونیکی خرید؟

جایگزین های فیدیبو

  • طاقچه: طاقچه سایت و اپلیکیشن دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است. در طاقچه هزاران کتاب، مجله، روزنامه و کتاب گویا را می‌توانید دانلود کنید و با موبایل، تبلت و رایانه آن‌ها را بخوانید.
  • نوار: کتابخانه صوتی از بیش از 5000 هزار کتاب با قابلیت پخش آفلاین و همچنین امکان اشتراک برای پایین آوردن هزینه.
  • پژوهان: کتابخوان همراهی که امکانات پژوهشی و دسترسی به کتابها و مجلات را فراهم می کند.
  • کتابراه: سایتی برای دانلود کتاب های الکترونیکی و کتاب صوتی که به گفته خود هزاران کتاب رایگان هم دارد.
  • کتابیکا: سایتی برای فروش کتاب که علاوه بر کتب الکترونیکی کتب چاپی هم دارد. رابط کاربری و طراحی سایت اصلا خوب نیست ولی تعداد عناوین زیاد است و شاید برای پیدا کردن کتاب های چاپی منبع خوبی باشد.
  • فراکتاب: یک فروشگاه محتوای دیجیتال. کتاب های این سایت را می توان در وبسایت یا نرم افزار خاص آن خرید و خواند. برخلاف بسیاری از وبسایت ها این فروشگاه فایل ها را با فرمت اختصاصی خودش یعنی .ava ارائه می کند که قابل کپی نیستند.

کتاب های بیشتر

این لینک ها را از کانال محمدرضا جلایی پور برداشتم. آنها را کمی بیشتر بررسی کردم و تعدادی را حذف و آپدیت کردم.

کتاب های کودک و نوجوان کتابخانه ملی ایران

۲۳ هزار کتاب مکتوب و ۵۷ کتاب گویای کتابخانه کودکان و نوجوانانِ کتابخانهٔ ملی ایران. متاسفانه کیفیت رابط کاربری و نحوه دسترسی و کیفیت کتاب ها به شدت پایین است.

www.icnl.nlai.ir

کتابخانه ملی ایران

کتابخانهٔ ملی دیجیتالِ کتابخانهٔ ملی ایران (با ۱۳ هزار عکس تاریخی، ۳۷ هزار نسخه خطی، ۱۵ هزار کتاب چاپی نفیس، ۴ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۰۰ هزار پرونده و ۲۰۰ هزار پایان‌نامه) برای همه اعضای کتابخانهٔ ملی

http://dl.nlai.ir

(شماره عضویت به عنوان شماره کاربری و کدملی به عنوان پسورد. امکان عضویت دیجیتال کتابخانه ملی هم بدون محدودیت سنی و تحصیلی فراهم شده است)

کتابخانه نقلی اتاق تهران

پی‌دی‌اف ۲۵ جلد کتاب خواندنی در حوزه‌های اقتصاد و کارآفرینی که توسط اتاق تهران در اختیار عموم قرار گرفته است.

http://tccim.ir/PublishedOutlets.aspx?id=1

کتاب های وبسایت گهواره با زبان های فارسی و پشتو

«گروه گهواره» جمعی از نویسندگان، مترجمان و تصویرسازان عمدتا افغان است که دور هم جمع شده اند تا برای کودکان سرزمینشان قصه های مصور با کیفیت رایگان تهیه کنند. بسیار هم در کار خود موفق بوده اند. علاوه بر کتب الکترونیکی نسخه صوتی کتاب ها هم موجود است. به امید روزی که گروهی از هنرمندان و نویسندگان در ایران هم همت کنند و ادبیات کودکان را با کتاب های رایگان غنی تر کنند.

کتاب های گهواره را وبسایت آن دانلود کنید:

Gahwara: https://gahwara.com/

گهواره به ‌صورت هدفمند هزینه چاپ کتاب به زبان فارسی، پشتو و ازبکی را جمع‌آوری می‌کند. هزینه‌هایی که در این پویش اجتماعی جمع‌آوری می‌شود برای چاپ و نشر کتاب در نسخه‌های کاغذی و الکترونیک صرف می‌شود و کودکان با سه زبان یاد شده می‌توانند از طریق هشتگ #هر_کودک_یک_کتاب کتاب‌هایی را در حوزه شعر، افسانه، سرگرمی و معلومات عمومی در اختیار بگیرند.

کتاب های الکترونیکی JSTOR (انگلیسی)

۶۰۰۰ کتاب الکترونیکی و مجموعه مقالات بیش از ۱۵۰ ژورنال

۶۰۰۰ کتاب الکترونیکی و مجموعه مقالات بیش از ۱۵۰ ژورنال

کتابخانه اضطراری ملی آرشیو اینترنت (انگلیسی)

۱.۴ میلیون کتاب دانشگاهی «کتابخانه اضطرار ملی» که توسط نهاد «آرشیو اینترنت» (با پشتیبانی ده‌ها دانشگاه و نهاد در امریکا) در اختیار همه قرار گرفته است.

این آرشیو رایگان دو هفته زودتر از موعد با تهدید به شکایت چهار انتشارات بزرگ آمریکایی تعطیل شد. حتی به دنبال تعطیلی این پروژه آنها ظاهرا ول کن قضیه نیستند و ادعا کرده اند که پروژه غیرانتفاعی آرشیو اینترنت با راه انداختن کتابخانه دیجیتال و قرض دادن کتاب ها به صورت تکی عرف استفاده منصفانه از کتابها را زیر پا گذاشته و عملا و آگاهانه دست به نقض گسترده کپی رایت زده است.

http://archive.org/nel

۷۰۰ عنوان کتاب انتشارات دانشگاه کمبریج (انگلیسی)

این کتابها با فرمت HTML به صورت آنلاین منتشر شده‌ و فعلا به صورت رایگان در دسترس هستند. زمینه های این کتابها فیزیک، علوم زمین، ریاضیات، مهندسی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، علوم اجتماعی و علوم انسانی است.

https://www.cambridge.org/core/what-we-publish/textbooks#

صدها کتاب صوتی در Audible (انگلیسی)

آودیبل مشهورترین مجموعه کتاب صوتی در جهان است که تعدادی از کتاب های کلاسیک خود را به صورت رایگان در اختیار عموم گذاشته.

https://stories.audible.com/discovery

پی‌دی‌اف ۱۰۰ کتاب دانشگاه مک‌گیل (انگلیسی)

این کتاب ها مربوط به «شعبه تهران» دانشگاه مک گیل است که حاوی ترجمه کتب اسلامی ایرانی این مجموعه می شود.

https://www.mcgill.ca/islamicstudies/tehran-branch/tehran-branch-publications

اگر به کتاب خوانی علاقه دارید می توانید فهرست پیشنهادی کتاب های من را اینجا ببینید.

اگر این لیست ها را مشاهده کردید سعی کنید حداقل یک کتاب از آنها انتخاب کنید و بخوانید و به کودکان خود هم کمک کنید بیشتر مطالعه کنند. چرا که موفقیت نسل آینده از عادات خوب کودکی رقم می خورد.

وضعیت کتابخوانی کودکان ایرانی چطور است؟

نتایج پژوهش یک موسسه معتبر هلندی از 50 کشور دنیا نشان داده که سواد و مهارت خواندن در دانش آموزان برخی کشورها مثل آمریکا، کانادا و فرانسه و همچنین ایران نسبت به پنج سال پیش افت داشته است. در مقابل انگلیسی ها، روس ها و سنگاپوری ها پیشرفت چشمگیری نشان دادند.

طبقه نتایج این آزمون ها دختران 48 کشور از مجموع 50 کشور نمرات بهتری نسبت به پسران کسب کرده اند، که بخصوص در کشورهای مسلمان، مانند ایران و عربستان سعودی، عمان، ( و البته آفریقای جنوبی که کشوری سکولار است) پسران نمره خیلی پایینتری کسب کرده اند.

320 هزار دانش آموز ابتدایی در این پژوهش شرکت داشتند.

با دیدن این آمار در آموزش و پروش یاد حرف های اخیر رئیس دانشگاه آزاد افتادم که گفته حذف نشدن کنکور در این سالها نه به دلایل آموزشی و علمی بلکه بخاطر لابی دستهای پشت پرده ای بوده که از بازار هشت هزار میلیارد تومانی کلاس و کتاب کنکور سود می برند.

Source: AFP

نکته:‌ در پیام های تلگرامی همراه لینک سایت کتاب آنلاین نوشته شده که تمام کتابهای الکترونیکی دانشگاه تهران رایگان شد. منبع این خبر خبرگزاری دانشجو است. اما در سایت فیدیبو جایی برای کتابهای دانشگاه تهران اختصاص داده نشده و کتابها پولی هستند. بنابراین، فعلا اگر نیاز به کتاب رایگان دارید این لیست ده هزار تایی را دریابید!

مطالب دیگر: