استارت آپ ژاپنی بنظر شما چطور شرکتی است؟ چه جایگاهی در دنیا دارد؟

ژاپن روزگاری در فناوری های پیشرفته و نوآورانه در جهان پیشتاز بود. کشوری که برخی از سمبلیک ترین محصولات فناورانه دنیا را اختراع کرد: واکمن سونی، ویدیو، بازی های کامپیوتری مثل میکرو، … اما از آن دوران تا کنون ژاپن در رقابت نوآوری عقب افتاده است، مخصوصا در حوزه استارت آپ های فناوری. آمریکا و چین هر کدام صدها استارت آپ تک شاخ دارند، یعنی استارتاپ هایی که دستکم یک میلیارد دلار ارزش دارند. در حالیکه ژاپن تنها سه شرکت استارت آپ تک شاخ دارد.

ویدیوی این مطلب را در اینستاگرام ببینید:

سایت شیپور ژاپنی

شرکت mercari یکی از معروفترین و بزرگترین استارتاپهای ژاپنی است. این شرکت اپلیکیشنی برای فروش اجناس دست دوم دارد و از سال ۲۰۱۳ رشد فوق‌العاده‌ای داشته. مرکاری تا قبل از IPO اولین تک‌شاخ ژاپن بود اما در سال ۲۰۱۸ پس از ثبت در بازار بورس و عرضه سهام عمومی ارزش سهامش افت کرد و از یک میلیارد پایینتر آمد. این شرکت هنوز نتوانسته جایگاه تک‌شاخی خود را پس بگیرد.

تعدادی از مدیران ارشد شرکت دست دوم فروشی مرکاری در بازار بورس توکیو. منبع: کیودو

استارت آپ ژاپنی

شرکت Preferred Network بزرگترین استارت آپ ژاپن است. این شرکت از هوش مصنوعی برای حل مشکلات در دنیای واقعی استفاده می کند و نرم افزار روبوت هایی مثل روبات نظافتچی تویوتا را می سازد.

دایسوکه اوکانوهارا، یکی از موسسان این شرکت می گوید کمبود تنوع در نیروی خلاقه ژاپن را عقب نگه داشته است. او می گوید ژاپن کشوری بسیار محافظه کار است که نیازمند تنوع نیروی انسانی بیشتری است تا به ایده های انقلابی جدید دست بزنند.

کارشناسان می گویند فرهنگ کاری خاص و سیستم مالی ریسک گریز ژاپن در این مسئله دخیل هستند. این سرمایه گذاران بزرگ هستند که می توانند یک شرکت را به سود برسانند یا آن را نابود کنند.

دیگر استارت آپهای عظیم ژاپن LIQUID و Smartnews هستند که دومی اخبار را از منابع مختلف جمع آوری و بصورت یکجا و سفارشی شده منتشر می کند.

نبود سرمایه گذار

گفته می شود که سرمایه گذاران ژاپنی تا زمانی که یک شرکت در بازار سهام ثبت نشده و موفقیت خود را اثبات نکرده باشد در آن سرمایه گذاری نمی کنند.

موسس شرکت بزرگ Soft Bank ژاپن، ماسایوشی سون، معروف ترین سرمایه گذار این کشور در بخش فناوری است. او در استارت آپ هایی نظیر وی ورک، اوبر و اِسلَک سرمایه گذاری کرده اما صندوق چشم انداز ۱۰۰ میلیارد دلاری او تا بحال حتی در یک استارت آپ ژاپنی هم سرمایه گذاری نکرده است.

در حال حاضر ظاهرا ژاپن نیازمند تغییرات بزرگی است تا بتواند نسل بعدی فناوریها را رقم بزند.

منبع: گزارش ویدیویی سی ان ان و دیگر رسانه ها.

ترجمه و گردآوری: علی نورانی

View this post on Instagram

‌ یک شرکت ژاپنی برای اولین بار از یک روبوت عروسکی دارای هوش مصنوعی رونمایی کرد که مجهز به انواع سنسورهاست و می تواند احساسات افراد را تشخیص دهد و با آنها ارتباط برقرار کند. این روبوت که LOVOT نام دارد توسط شرکت Groove X در رنگ های مختلفی ساخته شده و سه کیلو وزن و ۴۳ سانتیمتر قد دارد. این عروسک مکانیکی می تواند با دوربین خود نقشه خانه ای که در آن است را یاد بگیرد تا بدون برخورد با مبلمان به راحتی حرکت کند. این روبوت حالت های چهره صاحب خود را تشخیص می دهد و دستورات او را انجام می دهد. قیمت ست دو تایی این عروسک ها که از سال ۲۰۱۹ به فروش خواهند رسید حدود ۵۳۰۰ دلار خواهد بود (به اضافه هزینه سرویس ماهیانه ای حدود ۱۷۵ دلار). فروش تکی از سال ۲۰۲۰ آغاز می شود. ویدیوی این روبوت دوست داشتنی در پست بعدی #فناوری @alirecommends

A post shared by علی نورانی (@alirecommends) on

برای خواندن اخبار فناوری ژاپن اینجا کلیک کنید.