زنان ژاپنی اجازه یافتند نام فامیلشان را روی گواهینامه رانندگی خود چاپ کنند


ژاپن به زنها اجازه خواهد داد نام خانوادگی خود را کنار فامیل شوهرشان روی گواهینامه‌ی رانندگی خود ثبت کنند.

از روز یکشنبه (اول دسامبر 2019) بنا به تصمیم سازمان ملی پلیس ژاپن، زنان می‌توانند هنگام دریافت گواهینامه جدید با پرداخت حدود ۲۰ دلار درخواست کنند نام خانوادگی اصلیشان در پرانتز کنار فامیل شوهرشان چاپ شود. زنانی که از قبل گواهینامه دارند نیز می‌توانند نام خانوادگی اصلی خود را در ستون ملاحظات در پشت گواهینامه‌شان چاپ کنند.

در ژاپن طبق قانون هر خانوار تنها می تواند یک نام فامیلی داشته باشد (که بطور معمول فامیل سرپرست یعنی پدر خانواده است). این یعنی زنان بعد از ازدواج نام خانوادگی خود را به فامیل شوهر تغییر می‌دهند. قانون ژاپن زوجی‌ را که یک نام خانوادگی مشترک نداشته باشند به عنوان زوج به رسمیت نمی‌شناسد. بهمین خاطر ۹۶ درصد زنان ژاپنی موقع ازدواج فامیلشان را به فامیل شوهر تغییر می‌دهند.

برای گواهینامه‌های جدید اول خانمها باید کارت تامین اجتماعی و مالیات خود را نیز با فامیل اصلی خودشان به‌روز کنند که این نیز مسئله جدیدی بود که اخیرا امکان پذیر شده است.

در تصویر که یک نمونه غیرواقعی از کارت های جدید است بالای کارت سطر اول نام و نام خانوادگی اصلی زن که هاناکو توکیو (東京花子) بوده در پرانتز بعد از نام جدید او پس از ازدواج یعنی هاناکو نیپون (日本花子) نوشته شده است.

گواهینامه جدید ژاپن برای زنان
گواهینامه جدید ژاپن برای زنان

مردسالاری ژاپنی

در مقایسه با جوامع پیشرفته دیگر، مردسالاری در ژاپن هنوز بسیار پررنگ است هرچند قوانین از زنان حمایت می کنند. قابل ذکر است که هیچ الزام قانونی برای تغییر فامیل زن وجود ندارد و این مسئله به صورت سنتی توسط زنان انجام می شود. اما در صورت توافق طرفین موقع ازدواج مرد نیز می تواند فامیلش را تغییر دهد و نام خانوادگی زن را بپذیرد، که امری نادر است و بیشتر به منظور ارث و میراث و یا حفظ نام فامیلی خانواده زن انجام می‌شود.

آیدا پناهنده اخیرا فیلمی را در ژاپن با همین موضوع با عوامل کاملا ژاپنی کارگردانی کرد.

مرتبط:

فیلمی درباره حفظ میراث و نام خانوادگی در ژاپن

منبع : Japan Times

تغییر نام خانوادگی زن هنگام ازدواج

تغییر نام خانوادگی در غرب یک سنت قدیمی است و در بعضی موارد در قانون آمده. امروزه در بسیاری کشورها مانند آمریکا و دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان تغییر نام خانوادگی زنان هنگام ازدواج الزامی نیست اما امری رایج است و به دلیل سنت به راحتی انجام می‌شود.

بعضی از شیوه‌های رایج امروزی در مورد تغییر نام خانوادگی زنان در دنیای غرب هنگام ازدواج:

  • تغییر دادن نام خانوادگی به فامیلی شوهر
  • تغییر نام خانوادگی و پشت سر هم آوردن فامیل خود و شوهر با یک خط تیره
  • تغییر و قرار دادن فامیل اصلی به عنوان نام دوم، مثل کیم کارداشیان وست. کارداشیان نام خانوادگی این شخصیت تلویزیونی در هنگام تولد بوده است که پس از ازدواج آن را تبدیل به بخش دوم نام کوچک خود کرد (مثل محمدعلی!). وست هم نام خانوادگی شوهر اوست که اکنون فامیلی او هم شده.
  • نگه داشتن فامیل اصلی خود