زباله های پلاستیکی در ژاپن: ​​انباشت پلاستیک در شرکتهای دفع زباله ژاپن


ژاپن داره در زباله‌های پلاستیکی خودش غرق میشه اما حاضر نیست قبول کنه که فرهنگ مصرف بیش از حد پلاستیکشون باید اصلاح بشه. ژاپن تا این اواخر زباله‌های پلاستیکی رو برای بازیافت به چین صادر می‌کرد، اما چین هم در سال ۲۰۱۷ به دلیل مضرات محیط زیستی واردات زباله پلاستیکی رو ممنوع کرد. کشورهای جنوب شرق آسیای دیگر هم واردات این آشغالها رو محدود کردند.

زباله های پلاستیکی در ژاپن

حالا انبارهای دفع زباله در بعضی شهرهای ژاپن در حال سرریز شدن هستند و روزانه حجم عظیمی هم بهش اضافه میشه. در یک نظرسنجی اخیر دولت از ۱۲۲ دولت محلی ژاپن حدود ۱۲ درصد گفتند مراکز دفع زباله‌ای وجود دارند که در ماه‌های اخیر موجودی پسماند پلاستیکی آنها بیش از حد مجاز است.

ما با آنکه اینجا تلاش می‌کنیم کیسه پلاستیکی نگیریم باز هم هر چند روز یک کیسه بزرگ پر از پلاستیک در خانه‌ جمع میشه. درسته که زباله‌ها اینجا تفکیک و بازیافت میشه اما هفته پیش از کارشناسان محیط زیست سازمان ملل شنیدم که راه‌حل اصلاح مصرفه نه بازیافت.

بازیافت زباله در ژاپن

متاسفانه در الگوی مصرف ژاپن پلاستیکِ بیشتر معادل احترام و نظافتِ بیشتر شده، بلایی که در این سالها سر ایران هم آمده و هم فروشندگان و هم مشتریان در دادن و گرفتن پلاستیک بیشتر با هم رقابت شدیدی دارند و حتی با فروشنده دعوا میکنن که چرا به تعداد اجناس پلاستیک نداده!

بعضی کشورهای اروپایی خیلی زودتر از ما پایان تلخ‌ این بی‌فرهنگی‌های باکلاس را فهمیده‌اند. ما کی به خود می‌آییم؟زیاد هم سخت نیست، من که در ایران و ژاپن همین کار را‌ ‌کردم. به فروشنده بگوییم «پلاستیک نمیخوام» چون اجناس خودشان همه بسته‌بندی دارند. قبول کنیم به دست گرفتن یک پاکت شیر یا بسته ماکارونی در خیابان عیب نیست. نابودی کشور و کره زمین عیبه.

در همین رابطه

دپوی زباله های پلاستیکی جلوی یک کارخانه بازیافت غیرقانونی در کوالا لانگات مالزی. 2018 – عکس از رویترز

پلاستیک: باری که هیچ کس نمی خواهد

مالزی امروز 19 اکتبر 2019 اعلام کرد که صدها کانیتنر پسماند پلاستیکی که ماه ها در بندرهایش معطل مانده اند را به کشورهای مبدا پس خواهد فرستاد. 

پس از آنکه چین واردات زباله پلاستیکی را سال گذشته ممنوع کرد مالزی مقصد زباله های پلاستیکی غیرقانونی شده بود. دولت مالزی پس از سر و صدا کردن این مسئله در رسانه ها تخلیه زباله های پلاستیکی بدون رعایت مقررات و اخذ مجوز را به حال تعلیق درآورد. حالا ماه هاست که کشتی های زباله از ژاپن، هنگ کنگ، کره جنوبی، اروپا، کانادا و آمریکا در بنادر این کشور با بار پسماند پلاستیک معطل مانده اند.

سفارش دهند ها به خاطر زیاد شدن هزینه و دردسر ترخیص از آنها صرفنظر کرده اند. دولت مالزی اعلام کرده که هزینه اجاره لنگر انداختن این کشتی ها را خواهد بخشید. یک مقام دولت به رویترز گفته که با چندین دولت به توافق رسیده اند تا زباله های حدود 200 کانتینر را پس بفرستند.