ویروس کرونا، ذات الریه و ماسک پزشکی: چطور از خود مراقبت کنیم؟


ویروس کرونا در چین بیش از 2500 کشته گرفته و بیش از 77000 نفر تا کنون مبتلا شده اند. چین درست بغل گوش ماست و بیشترین درصد خارجیان ساکن ژاپن چینی هستند.

ما بخاطر مسئولیت نسبت به خودمون و خانواده در مکانهای شلوغ ماسک می زدیم اما اخیرا دیگه این کار رو رها کردیم. اولا به این خاطر که ماسک در ژاپن نایاب شده و دیگر اینکه کار سختیه و بیشتر اعتماد به نفس کاذبی از محافظت به آدم میده. یعنی باعث میشه خیال فرد راحت بشه و اقدامات مهمتر رو کمتر رعایت کنه. سعی می‌کنیم بیشتر مراقب باشیم و دست هامون رو خوب بشوریم.

اگر می خواهید ببینید موقع شستن دست همه ما چه نقاطی را نشسته باقی می گذاریم این را ببینید:

اگر نتوانستید آن را ببینید در تلگرام تماشا کنید.

یک دوست ژاپنیمون که از طریق سایت Airbnb خانه‌اش رو اجاره میده پیام داده که تمام مهمانهای ماه فوریه رو کنسل کرده (اکثرا چینی هستند) و تا تمام نشدن این قضیه پیشمون نمیاد که خدای نکرده به ما و بچه ویروسی منتقل نشه.

ما هم برای نیو ماسک گرفتیم. البته چند دقیقه بیشتر ماسک کوچولوی خودشو تحمل نکرد و نتونستیم راضیش کنیم بپوشه! سعی می‌کنیم توی مترو رو به خودمون باشه و دستش رو زیاد می‌شوریم.

مراقبت از کودکان در زمان پخش بیماریهای واگیردار مسئولیت سخت و مهمیه. اینجا ماسک رنگی و کارتونی پسرم نیو* را می بینید.

مراقبت از کودکان در زمان پخش بیماریهای واگیردار مسئولیت سخت و مهمیه. اینجا ماسک رنگی و کارتونی پسرم نیو* را می بینید.

آپدیت: لطفا قبل از هر چیز مصاحبه مهم یورونیوز فارسی را با این پروفسور بخوانید.

او سیاست کشور فرانسه در قبال ویروس کرونا را تعیین می کند.

https://farsi.euronews.com/2020/02/21/yazdan-yazdanpanah-coronovirus-france-interview-iran

دکتر یزدان یزدان پناه مسول بالینی، درمانی و تحقیقاتی بیماری کوید-۱۹   -  کپی رایتAP
دکتر یزدان یزدان پناه مسول بالینی، درمانی و تحقیقاتی بیماری کوید-۱۹ – کپی رایتAP

مهمترین روشهای پیشگیری از ویروس کرونا

  1. شستن زیاد دستها با صابون و آب گرم و در صورت لزوم صورت و لباسها.
  2. دوری کردن از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند.
  3. لمس نکردن دهان، چشمها و بینی با دستی که تمیز نیست.
  4. ضدعفونی کردن دستگیره‌ها، میز کار و جاهایی که زیاد لمس می‌شوند.
  5. پوشیدن ماسک‌های یک‌بار مصرف برای افراد مشکوک به بیماری و بلافاصله دور انداختن بعد از هر استفاده (توضیح بیشترپایین).

ماسک پزشکی یک روش پیشگیری ابتدایی اما موثر در برابر گسترش ویروس کروناست. اما بیشتر برای کسی که آلوده شده توصیه می شه چون زدن و حفظ ماسک برای افراد سالم در همه حالات و زمان ها بسیار مشکله و در نهایت باعث حواسپرتی و اشتباهات بهداشتی از سمت آنها میشه. البته ماسک به تنهایی کافی هم نیست.

به گفته کارشناسان ماسکهای ساده جراحی برای جلوگیری از ورود قطرات ریز عطسه و سرفه در فضا مفید است اما از شکاف اطرفش باز هم احتمال ورود ویروس به داخل دهان هست. بنابراین هر چه کیپ‌تر بهتر.

سازمان جهانی بهداشت می گوید شستن زیاد دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی محیط اطراف و مصرف نکردن محصولات گوشتی و حیوانی نیم‌پز یا خام بسیار مهم هستند.

مسافر قرنطینه کشتی یوکوهاما

برای دیدن داستان دیوید، مسافر بریتانیایی کشتی کروز دیاموند پرنسس به هایلایت اینستاگرام علی نورانی بروید. این زوج برای پنجاهمین سالگرد ازدواج خود راهی این سفر تفریحی روی کشتی دیاموند پرنسس شده بودند. در اینستاگرام من هایلات «مسافر قرنطینه» را ببینید.

دیوید ایبل و همسرش سالی از مسافران کشتی دیاموند پرنسس بودند که بیش از دو هفته در یوکوهاما قرنطینه شده است. آنها با موبایل آپدیت های ویدویی از اوضاع کشتی منتشر می کردند. هر دوی آنها مبتلا به ویروس کرونا شدند. داستان آنها را در اینستاگرام علی نورانی بخوانید.
دیوید ایبل و همسرش سالی از مسافران کشتی دیاموند پرنسس بودند که بیش از دو هفته در یوکوهاما قرنطینه شده است. آنها با موبایل آپدیت های ویدویی از اوضاع کشتی منتشر می کردند. هر دوی آنها مبتلا به ویروس کرونا شدند. داستان آنها را در اینستاگرام علی نورانی بخوانید.
علی نورانی با ماسک سیاه، آماده مبارزه با ویروس کرونا!

جدیدترین آپدیت ها را در هایلات «ویروس کرونا» در صفحه اینستاگرام ببینید: https://www.instagram.com/alirecommends/

کرونا ویروس چقدر خطرناک است؟

تلفات ناشی از ویروس کرونا تنها حدود 2 درصد از مبتلایان بوده که به مراتب از نمونه های دیگر آن (سارس و مرس) کمتر است. اما باید مراقب و هوشیار بود و پیشگیری کرد.

آیا ویروس کرونا مهلک ترین بیماری قرن است؟

خیر.

ویروس کرونا از لحاظ درصد مرگ و میر به نسبت دو نوع قبلی خود، یعنی سارس در سال 2003 و مِرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) در سال 2015 بسیار فراتر رفته است. این ویروس تا روز 4 فروردین ماه 1399 حدود 15000 کشته بر جای گذاشت. طی سالهای 2013 تا 2016 ویروس ابولا بیش از 11 هزار نفر را در دنیا کشت که مرگبارترین شیوع بیماریهای ناشی از ویروس کرونا در تاریخ بود.

آپدیت: تلفات ویروس کرونا از سارس و مرس فراتر رفت.

ویروس سارس یا سندرم حاد تنفسی حدود 732 کشته بر جای گذاشت . سندرم تنفسی خاورمیانه که از شتر آمده بود بیش از 850 کشته بر جای گذاشت که حدود 35 درصد از مبتلایان بود!

این ادعا که ویروس کرونا می تواند در دنیا 65 میلیون نفر را بکشد پیش بینی یک کارشناس آمریکایی شیوع بیماری های واگیردار بوده که سه ماه قبل از شروع این ویروس تخمین زده شده است. بنابراین به قول انگلیسی ها باید آن را با کمی نمک بخورید، یعنی با شک و تردید به آن نگاه کنید چون یک فرضیه است.

از بس چینی ها آشغال خورند!

در روزهای اولیه، تعداد زیادی از کسانی که اولین توییتم درباره منشا احتمالی بیماری را کوت کردند یک حرف مشترک داشتند: از بس اینها کثافت و آشغال خور هستند! برای دیدن توییت باید فیلترشکن فعال باشد:

بسیاری از ایرانیها مثل همیشه در لحظات اولیه جهت‌گیری خودشان را درباره این ویروس مشخص کردند و البته جهتی که نوک پیکانش رو به دیگران است: «خاک بر سرشون از بس آشغال میخورن!»

کاش به جای این حرفها و دنبال مقصر گشتن بیشتر به فکر بهداشت فردی و عمومی خود باشیم تا اگر اتفاقی به ایران هم رسید همه گیر نشود.

در کشور عزیز خودمان سالانه هزاران هزار پرنده وحشی و مهاجر بدون هیچ‌گونه نظارت بهداشتی شکار می شوند و سر از بازارها درمی آورند. این شکارها توسط هموطنان خودمان مصرف می شوند.

می‌دانستید هر کدام‌ از این پرنده‌ها ممکن است به ویروسهای ناشناخته‌ و خطرناکی آلوده باشند و باعث یک موج کرونای جدید در کشور خود ما بشوند؟ اصلا چرا راه دور برویم؟ «سندرم تنفسی حاد خاورمیانه» یعنی هم‌خانواده‌ی همین کرونا از گوشت شتر شروع شد و صدها نفر را کشت.

فرق ندارد که منشا بیماری گوشت گاو، گوسفند یا مار یا پرنده باشد، اگر هر حیوانی غیربهداشتی و غیرقانونی کشته شود مصرف و تماس با آن همیشه بسیار خطرناک خواهد بود.

البته فراموش نکنیم که حتی گوشت خام با ذبخ بهداشتی هم شدیدا آلوده و خطرناک است و حتما باید بعد از هر گونه تماسی دست های خود را بشویید و از تماس گوشت خام با سبزی، میوه، و غذاهای پخته خود در آشپزخانه به شدت جلوگیری کنید.

لطفا بخوانید و به دیگران بگویید.

مرتبط: ماسک گرانقیمت ژاپنی که می تواند جلوی ویروس کرونا را بگیرد

 در اثر شیوع کروناویروس ماسک در چین کمیاب شده و حتی در ژاپن هم  یک سازنده ماسک صورت  ژاپنی تولید ماسک های گرانقیمت خود را پنج برابر کرده است.
یک سازنده ماسک صورت ژاپنی تولید ماسک های گرانقیمت قابل شستشوی خود را پنج برابر کرده است.

در اثر شیوع کروناویروس ماسک در چین کمیاب شده و حتی در ژاپن هم یک سازنده ماسک صورت ژاپنی تولید ماسک های گرانقیمت خود را پنج برابر کرده است.

سفارشات شرکت Clever از اواخر هفته گذشته افزایش زیادی داشته است.

این سازنده می‌گوید ماسک های هشت لایه قابل شستشویی که هفت سال است می‌فروشد جلوی عبور ویروس ها، از جمله کروناویروس جدید و حتی آلاینده های بسیار ریز هوا که با نام PM 2.5 شناخته می شوند را می‌گیرند. این ماسک‌ها همچنین دارای خاصیت خوشبوکنندگی هم هستند.

هر عدد از این ماسک ها به قیمت بیش از 120 دلار به فروش می رسد.

این شرکت می گوید آنها حتی پس از شستشوی 100 بار باز هم موثر هستند. این ماسک های دست دوز در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته می شوند.

این ماسک های صورت دست دوز ژاپنی در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته می شوند.

این ماسک های صورت دست دوز ژاپنی در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته می شوند.

این شرکت گفته که تولیدش پنج برابر شده اما حداکثر میزان تولید آن 50 ماسک در روز است زیرا این محصولات تماما با دست ساخته می شوند.

در حال حاضر مشتریان باید یکی دو هفته منتظر سفارش خود بمانند زیرا بازار کار این شرکت سکه شده و حتی از کانون این بیماری یعنی شهر ووهان چین هم مشتری دارد.