ویدیو: خطاطی ژاپنی با نام دوران جدید امپراتور ژاپن


Reiwa 令和

یک هنرمند خطاط ژاپنی حدود یک ساعت بعد از اعلام نام دوره جدید، آن را با قلم‌مویی بسیار بزرگ بصورت زنده در تلویزیون نوشت.
در ویدیوی بعدی هم لحظه اعلام نام جدید در نشست خبری دبیر اول کابینه را می‌بینید، اتفاقی که بعد از بیش از ۳۰ سال داره برای اولین می‌افته، بدون کوچکترین هیاهویی، در کمال سادگی. او نام جدید را در یک جمله گفت و بعد تابلو خطاطی ژاپنی نام جدید را بالا نگه داشت.

نام دوره تقویمی جدید ژاپن «رِیوا» اعلام شد و به این ترتیب دوران کنونی «هِی‌سِی» در پایان ماه آوریل با کناره‌گیری امپراتور تمام میشه و روز ۱ مه امپراتور جدید به تخت مینشینه و دوران جدید ریوا شروع میشه. دوران هیسی به معنای دستیابی به «صلح» بود که بعد از دوران طولانی و پر تلاطم و خونریزی شووا که کشورگشایی، جنگ جهانی و بمب اتم را به خود دید، آرامش به همراه داشت. امپراتور آکیهیتو هم خودش گفته بزرگترین افتخارش اینه که در دوران او ژاپن با کشوری وارد جنگ نشد.
نام دوره جدید از دو کاراکتر تشکیل شده. اولی رِی به معنای ماه دوم تقویم چینی که به باز شدن شکوفه‌های آلو/ زردآلوی ژاپنی اشاره داره و طبق تفسیر نخست وزیر پایان دوره سرمای سخت رو نوید میده و کاراکتر دوم هم «وا» هست که به معنای هماهنگی و هارمونیه. ژاپنیها در این نامگذاریها امیدها و آرزوهای خودشان را برای دوره جدید می‌بینند و به آن احترام میگذارند و مثل یک شعار برایش تلاش می‌کنند.
طبعا نسل جدید زیاد با اسم جدید راحت نیست و احتمالا ترجیح میده از همان تقویم میلادی استفاده کنه ولی بعضی‌ها هم باور دارند که همین پیچیدگیها باعث جذابتر شدن فرهنگ ژاپن برای دنیا هستند.
راستی، من متولد سال ۶۰ شووا هستم و پسرم سال ۲۹ هیسی 🙂
#令和