سوراخ از ما بهتران: گُلف چیست؟ امتیازات آن را چطور می شمارند؟ پار در گلف یعنی چی؟


یک زمین چمن زیبا، سر سبز و مسطح. مردی که شلوار و لباس آستین کوتاه و کلاه لبه دار سفید پوشیده و هی چوب گلفی را پشت یک توپ جلو و عقب می کندو در سکوتی ابدی تمرکز کرده است. این معمولا تنها تصویری است که از گلف در ذهن من وجود دارد. تصویر دیگر هم ترامپ است که با شلوارک روی ماشین برقی گلفش نشسته و با لبخند مسخره اش به جلو می راند. (سعی می کنم این تصویر دوم را از ذهنم پاک کنم!)

گلف ورزشی است که اغلب مخصوص اعیان و اشراف در نظر گرفته می شود و در کشور ما زمین آن به ندرت یافت می شود. رسانه ها هم آن را ورزش اشرافی می دانند و به آن نمی پردازند. به همین خاطر اغلب ما کوچکترین اطلاعی از نحوه بازی و امتیازدهی آن نداریم. البته در کشورهای دیگر باشگاه های زیادی برای تمرین گلف هست که به قیمت ارزان در فضایی سربسته (در محیط داخلی) یا در فضای بیرونی داخل دیواره های توری بلند می توانید توپ زدن و چرخش کمرتان را تمرین کنید. چون نحوه چرخش و قر کمر در گلف اهمیت فوق العاده زیادی دارد. در خارج هم کرایه در زمین واقعی گلف نسبتا گران است.

نحوه بازی و امتیازدهی در بازی گلف
نحوه بازی و امتیازدهی در بازی گلف

گلف چطور ورزشی است؟

در مسابقات گلف در هر زمین بازی تعدادی سوراخ وجود دارد که گلف باز باید توپ را با زدن ضربه در آنها قرار دهد. این که هر بازیکن حرفه ای بتواند با یک ضربه توپ را در سوراخ بنشاند بیشتر شبیه کارتون های تام و جری است. در عمل تعداد ضربات بیشتر است. مثلا یک زمین گلف با ۱۸ سوراخ به طور معمول عدد «پار» ۷۲ ضربه را خواهد داشت.

under par
ضربات کمتر از سقف تعیین شده در مسابقه

یا ضربات باقیمانده هر بازیکن در پایان بازی گلف.

شیوه امتیازدهی گلف بر اساس ضربات زده شده و تعداد ضربه های باقیمانده در پایان بازی است.

پار در گلف چیست؟

عدد پار سقف قابل قبول ضربات در یک مسابقه است. این رقم تعداد ضرباتی است که انتظار می رود یک بازیکن حرفه ای بتواند با آن همه سوراخ ها (یا یک سوراخ) را پر کند.

پار برای هر سوراخ بسته به مسافت و سختی معمولا بین سه تا پنج ضربه است. یعنی همیشه علاوه بر ضربه تی شات tee shot (ضربه اول از روی تی کاشته شده گلف) دستکم دو ضربه دیگر پات putt هم در نظر گرفته می شود. پات ضربه ای است که بعد از ضربه کاشته اول زده می شود تا توپ را به داخل سوراخ هدایت کند.

پرانتز باز: تی شات در گلف چیست؟

هر سوراخ در گلف با ضربه تی آغاز می شود که من نام آن را ضربه کاشته می گذارم. اکثر بازیکنان ضربه اول را روی T می گذارند اما استفاده از آن اجباری نیست.
هر سوراخ در گلف با ضربه تی آغاز می شود که من نام آن را ضربه کاشته می گذارم. اکثر بازیکنان ضربه اول را روی T می گذارند اما استفاده از آن اجباری نیست.

هر سوراخ در زمین گلف با یک ضربه تی یا تی شات آغاز می شود که من نام آن را ضربه کاشته می گذارم. اکثر بازیکنان گلف توپ خود را برای ضربه اول روی یک پایه پلاستیکی به نام Tee می کارند اما استفاده از آن اجباری نیست. در گلف تنها جایی که می توان از این پایه استفاده کرد همین نقطه شروع تعیین شده برای هر سوراخ است.

وقتی شما یک سوراخ را پر می کنید باید سوراخ بعدی را از نقطه تعیین شده مخصوصش که به آن teeing ground می گویند شروع کنید. این ضربه کاشته معمولا بلندترین و قویترین ضربه ای است که برای هر سوراخ زده می شود.

نام های دیگر ضربه اول در گلف «درایو» یا tee ball است و چوب های مختلفی با اندازه ها و وزن های مختلف برای انواع ضربه ها و مسافت ها و.. وجود دارد.

پرانتز بسته.

مهم:

حالا اگر بازیکنی بتواند با تعداد ضربات کمتری همه سوراخ ها را پوشش بدهد نور علی نور است و تعداد ضربات باقیمانده او را با under par می‌شمارند. مثلا اگر پار در مسابقه ۷۲ ضربه باشد یعنی رقم قابل قبول در آن «کورس» یا زمین ۷۲ ضربه است. اگر بازیکنی امتیاز ۱۰ ضربه کمتر از پار کسب کند یعنی با ۶۲ ضربه بازی را به پایان برده است. ضربات کمتر از پار امتیاز مثبت هستند.

هر چه رقم ضربات باقیمانده شما بیشتر باشد یعنی بازیکن چیره‌دست تری بودید و توانسته اید با مهارت توپ را با کمترین تعداد ضربات به سوراخها برسانید.

مثال شمارش امتیاز در بازی گلف

مثلا در یک تورنمنت قهرمان مسابقات با 11under par جام را از آن خود می‌کند و نفر دوم مثلا 8under par. یعنی هر دو توانسته اند بازی را در محدوده ضربات تعیین‌شده کامل کنند اما نفر اول از ضربات کمتری استفاده کرده و بنابراین فریاد می‌زند:


ما بردیم، ما بردیم، چلوکبابو ما خوردیم!

البته اگر گلف در ایران بازی شود.


اگر من و شما گلف بازی کنیم احتمالا نخواهیم نتوانست در تعداد تعیین شده توپ را به تمام سوراخها که چه عرض کنم، به نصف سوراخ ها هم برسانیم. در این حالت می‌گوییم over par. یعنی ضربات بیش از سقف پار. که هر چه بیشتر باشد مایه شرمساریست.

پس وقتی تعداد ضربات یک بازیکن به رقم پار می رسد لزوما بازی متوقف نمی شود. او اجازه دارد کارش را تمام کند ولی داور برای آن ضربات برایش کنتور می اندازد. شاید او و یک نفر دیگر بر سر همین تفاضل خرابکاری ها مجبور به رقابت شوند.

پس سوراخ های گلف را به نسبت اختلاف ضربات با پار اسم گذاری می کنند.

اسامی امتیازهای گلف

  • par-3 سوراخ سه ضربه ای یا سوراخ سه پاره. بیایید در ترجمه کمی خلاقیت به خرج دهیم و به جای پار۳ آن را ۳پاره ترجمه کنیم! هرچه نباشد قرار است این اسامی را در بازی استفاده کنیم و لذت ببریم و سرش شرط ببندیم و کُری بخوانیم! تز دکترا که نمی نویسیم!
  • par-4. سوراخ چهارپاره. سوراخ چهار ضربه ای. جواب به هنوز ایرادگیران: اینجا پاره مشتق شده از پار است و نه پاره پوره.
  • par-5. سوراخ پنج پاره. سوراخ پنج ضربه ای.
  • par-6. سوراخ شش پاره (سوراخ از ما بهتران؟). که سوراخی بسیار نادر باشد و معدود بازیکنی در عمرش چنین سوراخی خواهد دید.

حالا بیایید نوع عملکرد بازیکن گلف را با اصطلاحات آن بررسی کنیم. علت شوخ و شنگ ترجمه کردن من این است که در انگلیسی هم همین حس و حال وجود دارد و اصلا زبان اصطلاحات ورزشی انگلیسی رسمی و خشک نیست.

  • birdie: قناری

بردی در لهجه بچگانه یعنی مرغ یا پرنده . یعنی جوجو یا طوطو. پیشنهاد من برای آن قناری است. قناری یعنی وقتی با یک ضربه کمتر از پار توپ را گل کنی. اینجا به شما می گویند جووون قناری!

  • eagle: عقاب

اگر بتوانی با دو ضربه کمتر از پار توپ را در سوراخ بگذاری عقاب بودی. تیزبین و تیزچنگال. رقبا برایت غلاف می کنند و یا به شانست فحش می دهند.

bogey: لولو
اگر نتوانی در محدوده پار توپ را گل کنی و یک ضربه اضافه تر از پار لازم داشته باشی اصطلاحا می گویند بوگی. یعنی لولو. این جا تویی که به شانس خودت فحش می دهی.

به همین ترتیب:

double bogey

لولو دوبله، یعنی دو ضربه اضافه تر از پار

triple bogey

لولو سوبله، یعنی سه ضربه اضافه تر از پار

double eagle

عقاب دوبل. یعنی سه ضربه کمتر از پار روی یک سوراخ! که اگر سوراخ چهارپاره باشد یعنی در واقع با یک ضربه توپ را گل کردی و واقعا گل کاشتی یا خوش شانس بودی! به این ضربه مستقیم به داخل سوراخ ace یا آس گفته می شود.

مثال: پس اگر یک سوراخ پنج پاره داشته باشیم و شما امتیاز عقاب دوبل بگیرید. یعنی تنها با دو ضربه توپ را گل کردی.

به همین ترتیب در یک سوراخ سه پاره امتیاز عقاب دوبل غیرممکن است. چون نمی توانید با صفر ضربه سوراخ را پر کنید مگر آنکه به جای چوب گلف عصای موسی داشته باشید! اما می توانید گند بزنید و مثلا لولو سوبله شوید: یعنی آن سوراخ سه پاره را با شش ضربه پر کنید (سه به اضافه سه).

منبع این توضیحات.

در زبان انگلیسی پار به عنوان محدوده نرمال و قابل قبول و محک هم استفاده می شود:

مثلا صفت ساب پار (بیشتر در آمریکا):

subpar. adj
کمتر و ضعیف تر از حد انتظار

subwar performance
عملکرد ضعیف / عملکرد ضعیف تر از حد انتظار


subpar attendance
مشارکت ضعیف

اصطلاح دیگری هم با پار وجود دارد:
on (a) par with
همطراز / در سطح مشابه از لحاظ کیفیت یا استاندارد نسبت به شخص یا چیز دیگر


The new version of the software is on a par with the old one
نسخه جدید این نرم افزار (از لحاظ کیفی) در سطح نسخه قبلی است.

اگر برایتان جالب بود و گلف را یاد گرفتید به دیگران بفرستید و در سوشال به اشتراک بگذارید.

کلیه حقوق این ترجمه و متن معتلق به علی نورانی نویسنده این وبسایت است. بازنشر الکترونیک تنها با ذکر اسم و لینک به این صفحه مجاز است.


کانال نکات ترجمه خبری، علی نورانی