سری ویدیویی جدید: داستان الهام بخش خلق استارباکس و فلسفه کاری موسس آن


سلام.
می خوام در تولید ویدیوها یک شروع تازه رو تجربه کنم. همیشه از کتاب های صوتی و پادکست های انگلیسی که گوش می کنم در پیجم تعریف می‎ ‎کردم و عده ای می گفتند خلاصه اش رو تعریف کن. برای آزمایش همین کار رو کردم. ویدیو رو ببینید و اگر براتون جالب بود به دیگران معرفی کنید تا با دلگرمی بیشتری به این کار ادامه بدم.

این مجموعه عمدتا بر اساس پادکست Masters of Scale با مجری گری رید هافمن، هم بینیانگذار لینکداین هست. اسم این سری رو گذاشتم «پیاده روی با علی» و بیشتر پادکستی درباره مغزهای پشت بزرگترین برندهای دنیاست. موضوع اصلی علاوه بر کارآفرینی، انگیزه گرفتن برای کار و تلاش بیشتر هم هست. علت نام گذاری رو در ویدیو می تونید ببینید! 🙂

‏☕️ امروز میخوام براتون داستان خلق برند قهوه استارباکس🌟 رو تعریف کنم. این که چه کسی پشتش بوده و فلسفه اش چیه. می خوام براتون قصه بگم پس میتونید حتی گوشی رو بگذارید توی جیبتون و فقط با هدفون گوش کنید. پیشاپیش قدردان حمایت و نظرات دوستان هستم.

‏👟 اینجا با من بیایید و ویدیو رو تماشا کنید.👇👟
لینک: ‏ ⁦ youtu.be/KiRwNMWh9Mg

مخلصیم، علی نورانی🌞

حقایق جالبی از استارباکس

استارباکس بزرگترین و محبوب ترین کافی شاپ زنجیره ای دنیاست که الان حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ شعبه در جهان داره. در آمریکا استارباکس هر هفته ۱۰۰ میلیون مشتری داره! و درآمد خالص این شرکت در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار بوده.

باریستا*های استارباکس با روپوش های سبزشون در همه جهان معروف هستند. البته باید بدونید که خفن ترین باریستاهای این کافی شاپها پیشبند سیاه می پوشن و دوره های خاصی رو گذروندن. پس اگر اونها رو دیدید تعجب نکنید.

اهمیت محبوبیت استارباکس در همین مسئله است. این شرکت خودروهای چند هزار دلاری نمی فروشه. بلکه قیمت متوسط هر لیوان قهوه اش ۵ دلاره. تصور کنید که چند لیوان قهوه باید بفروشی تا سودش به ۲۶ میلیارد دلار در سال برسه.

این شرکت در روز اول ژانویه ۱۹۹۹ اولین کافی شاپ خود در چین رو افتتاح کرد. اما ۹ سال طول کشید تا بالاخره با ترفندی تونست در چین به سودآوری برسه. قصه اینکه چطور آقای هاوارد شولتز تونست کافی شاپ های استارباکس در چین رو محبوب کنه در ویدیو توضیح میدم.

در حال حاضر استارباکس در چین هم ۵۰۰۰ هزار شعبه داره. کشوری که سالها به آقای شولتز می گفتن ولش کن اینها فقط چای می خورن و قهوه اینجا نمی گیره. اما او پافشاری کرد و بالاخره تونست هم قفل این بازار رو باز کنه و هم ققل قلب های چینی ها (که بازار بسیار بزرگ و سودآوریه).

استارباکس هر ساله برای بیمه درمانی کارمندانش بیشتر هزینه می کند تا برای خرید دانه قهوه!

در ویدیو توضیح دادم که چرا آقای هاوارد شولتز بیمه درمانی برای کارمندان تمام وقت و پاره وقت خودش رو شروع کرد و هنوز داره ادامه میده.

فلاسک استارباکس با لوگوی سبز رنگ مشهور این برند
فلاسک استارباکس با لوگوی سبز رنگ مشهور این برند

جنجال لوگوی اصلی استارباکس چی بود؟

لوگوی سبز رنگ این کافی شاپ شهرت جهانی داره و لیوان های کاغذیش سالهاست به نمادی از قهوه برای مردم تبدیل شده اند. استارباکس هر ساله انواع و اقسام ماگ ها و لیوان ها و وسایل قهوه خوری با این لوگو تولید می کنه و می فروشه.

شکل زنی که در لوگوی استارباکس هست در واقع یک موجود اساطیری یونانیه به نام سیرن (Siren). گفته میشه سیرن ها پریان دریایی فوق العاده زیبا و جذاب و برهنه ای بودند که آوازی مسحور کننده داشتند و روی صخره ها می نشستند. البته گاه هم به یک شکل پرنده به تصویر کشیده شدن. ملوانان با شنیدن آواز این حوریان چنان شیفته و جادو می شدند که کشتی شون به اون صخره ها می خورد و به کام مرگ کشیده می شدند.

من این انتخاب رو برای قهوه دوست دارم. قهوه صدا و آوازی نداره ولی بوی مست کننده ای داره که مثل یک سایرن ما رو به دنبال خودش می کشونه. البته باید مواظب باشیم که دنبال بوی قهوه با صخره ها برخورد نکنیم، یعنی با در شیشه ای کافی شاپ!

لوگوی اصلی استارباکس با پری دریایی نیمه برهنه که در سال ۱۹۹۲ عوض شد

لوگوی اصلی تا سال ۱۹۹۲ خیلی جنجال به پا کرد چون این پری دریایی رو با پستانهای برهنه نشان می داد. در تصاویر اساطیری معمولا این حوریان عریان تصویر میشن.

بالاخره در سال ۱۹۹۲ لوگوی استارباکس تغییر کرد و کم کم خانم پری کمی کراپ شد و سینه هاش با موهای بلند پوشانده شد تا مقبول تر به نظر بیاد. این هم یکی از روندهای تغییر و تکامل برندینگ محسوب میشه: هر چه برندی بزرگتر و محبوب تر میشه باید با طیف وسیع تری از مشتری ها و سلیقه ها هماهنگ باشه بنابراین ممکنه احتیاط بیشتری در تصویر عمومیش به خرج بده.

سیر تکامل لوگو و برند استارباکس و پوشاندن زن نیمه برهنه
سیر تکامل لوگو و برند استارباکس و پوشاندن زن نیمه برهنه

در این عکس سیر تکامل لوگو و برند استارباکس و پوشاندن زن نیمه برهنه رو روی لیوان های کاغذی این شرکت می بینید. شرکتی که کارش از ۱۹۷۱ شروع شد و آن موقع در واقع فقط قهوه بو می داد و می فروخت و چند سالی به پیشنهاد هاوارد شولتز تنها یک نوع قهوه ساده سرو می کرد.

نکته جالب دیگه انتخاب رنگ لوگوی استارباکسه. چیزی که همیشه در اول به ذهن هر کس می رسه اینه که رنگ کافی شاپ و قهوه فروشی رو قهوه ای کنه. شاید این سرراست ترین معادلسازی برای رنگ حداقل برای ما فارسی زبان ها باشه: قهوه = قهوه ای.

اما این شرکت از ۱۹۸۷ رنگ قهوه ای که جذابیت چندانی نداره کنار گذاشت و سبز و سیاه رو انتخاب کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۱ سبز خالی رو به عنوان نماد کافی شاپ خود نگه داشت.

هاوارد شولتز، موسس استارباکس کیست؟

آقای Howard Schultz در سال ۱۹۸۲ با سمت مدیر خرده فروشی و مارکتینگ به شرکت قهوه فروشی استارباکس پیوست. یعنی اولین موسس اصلی این شرکت نبود اما او خالق برند استارباکسی که ما می شناسیمه.

او در سال ۱۹۸۳ به نمایشگاهی تجاری در میلان ایتالیا سفر کرد و اونجا عاشق فضای شهر میلان و فرهنگ قهوه خوری و بارهای اونجا شد. همانجا بود که تصمیم گرفت این فرهنگ قهوه رو به شهر خودش سیاتل آمریکا بیاره.

او در سال ۱۹۸۴ رئیس استارباکس رو متقاعد کرد تا افتتاح یک کافه و سرو کردن قهوه رو امتحان کنند. اینجا بود که اولین کافه لاته استارباکس متولد شد.

او یک سال بعد یعنی ۱۹۸۵ شرکت ایل جیورناله رو تاسیس کرد، کافه ای که با استفاده از دانه های قهوه استارباکس انواع قهوه و نوشیدنی سرو می کرد.

سال ۱۹۸۷ نقطه عطف این شرکت بود. یعنی وقتی که ایل جیورناله شش مغازه و کارگانه رست قهوه استارباکس رو به قیمت ۳.۸ میلیون دلار خرید و این کافی شاپ محبوب و جهانی تحت نام Starbucks Corporation متولد شد. البته او در آن زمان این پول رو نداشت و صرفا با جذب سرمایه تونست این کار رو کنه. در همان سال در شیکاگو و ونکوور کانادا هم شعبه زد و تعداد شعبات خود رو به ۱۷ مغازه رساند.

نقاط عطف انسان دوستانه شرکت استارباکس

استارباکس در ۱۹۸۸ کاری کرد کارستان و تمام کارمندان تمام وقت و حتی پاره وقت (۲۰ ساعت در هفته) خود رو بیمه درمانی کرد. در این سال تعداد مغازه ها به ۳۳ عدد رسید.

در سال ۱۹۹۱، استارباکس اولین شرکت در آمریکا شد که به تمام کارمندان حتی پاره وقت ها امکان خرید سهام داد. در این سال تعداد کافی شاپ ها به ۱۱۶ تا رسیده بود.

در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ استارباکس اعلام کرد که تمام کارکنانش میتونن مجانی در دانشگاه دولتی آریزونای آمریکا و چند دانشگاه دیگر به صورت مجازی تحصیل کنن و لیسانس بگیرن. در این طرح هزینه تحصیل کارمندان استارباکس بین شرکت و دانشگاه تقسیم میشه.

در همین سال استارباکس هدف استخدام ۱۰ هزار سرباز فعلی و قدیمی و پرسنل سابق نظامی آمریکایی و یا همسرانشان رو اعلام کرد و دو سال بعد این هدف رو به ۲۵۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۲۵ رساند.

در سال ۲۰۱۶، استارباکس آمریکا اعلام کرد که ۱۰۰ درصد غذاهای فروش نرفته روز خود رو به گرسنگان و فقرا در ۷۰۰۰ هزار نقطه در آمریکا می بخشه. این تصمیم نتیجه اعتراض و پیشنهادات باریستاهای این شرکت بود.

سال ۲۰۱۹، استارباکس شش سال زودتر از برنامه به هدف استخدام ۲۵۰۰۰ نفر پرسنل و همسران نیروهای نظامی و سربازان آمریکایی رسید و برای خود هدف استخدام هر سال ۵۰۰۰ نفر دیگر از آنها را اعلام کرد.

آقای هاوارد شولتز در سال ۲۰۱۸ از استارباکس بازنشسته شد و حالا به عنوان رئیس افتخاری هیئت مدیره با این شرکت همراهی می کنه.

To inspire and nurture the human spirit –
one person, one cup and one neighborhood at a time.”

برای الهام بخشی و تعالی انسان ها.

هر بار یک نفر، یک فنجان و یک محله.

شعار استارباکس

باقی قصه رشد و گسترش جهانی استارباکس هم در تاریخچه شرکت موجوده.

توضیحات بیشتر از استارباکس.