پیرترین انسان زنده دنیا: کانه تاناکا ۱۱۸ ساله


آپدیت ۱۴۰۰: مسن‌ترین انسان جهان برای احتیاط نسبت به کرونا از حمل مشعل المپیک توکیو انصراف داد. قرار بود او در شهر زادگاهش در فوکوئوکا روی ویلچر مشعل المپیک را حمل کند و خانواده اش صندلی او را هل بدهند.

پیرترین انسان زنده دنیا خانم کانه تاناکا ۱۱۸ ساله، در شهر فوکوئوکا در جنوب غرب ژاپن زندگی می کند. سازمان رکوردهای جهانی گینس در ماه مارس ۲۰۱۹ او را به عنوان مسن ترین زن جهان معرفی کرد.

این هفته به مناسبت روز احترام به سالمندان هیروشی اوگاوا استاندار فوکوئوکا، به دیدار تاناکا، که در خانه سالمندان زندگی می کند، رفت. روز احترام به سالمندان در ژاپن تعطیل است. استاندار طول عمر تاناکا را به او تبریک گفت و افزود که او به ساکنان فوکوئوکا امید و نشاط می دهد.

هنگامی که استاندار در حال اهدای دسته گل به تاناکا بود، تاناکا به استاندار گفت «به اندازه من عمر طولانی داشته باشی»، که باعث خنده حاضرین شد.

پیرترین زن جهان در ژاپن تولد ۱۱۸ سالگی خود را جشن گرفت. تاناکا کانه در سال ۱۹۰۳ متولد شد. او در مرکز مراقبت از سالمندان در شهر فوکوئوکا در جنوب غربی ژاپن زندگی می کند و امیدوار است تا تولد ۱۲۰ سالگی جشن بگیرد.
پیرترین زن جهان در ژاپن تولد ۱۱۸ سالگی خود را جشن گرفت. تاناکا کانه در سال ۱۹۰۳ متولد شد. او در مرکز مراقبت از سالمندان در شهر فوکوئوکا در جنوب غربی ژاپن زندگی می کند و امیدوار است تا تولد ۱۲۰ سالگی جشن بگیرد.

راز طول عمر ژاپنی ها

درباره راز طول عمر ژاپنیها ادعاهای زیادی وجود دارد. واقعیت این است که هیچ کس، نه دانشمندان نه خود آن افراد به طور قطعی نمی دانند چرا عده ای زیاد (و یا کم!) عمر می کنند. هر توضیح یا پاسخی که به صورت قطعی به این پرسش جواب بدهد در واقع دروغ و کلاهبرداری بیش نیست. حتی اینکه یک فرد 100 ساله بگوید مثلا من به این خاطر عمر کرده ام که هر روز یک لیوان شیر می خورم اصلا دلیل موجهی نیست. این تنها تصور اوست و او هرگز نمی داند علت مسئله پیچیده ای مثل طول عمرش چه بوده!

یکی از دلایل طول عمر قطعا دوری از محیط پر استرس و آلودگی شهرهاست. در ژاپن اکثر افراد بالای ۱۰۰ سال در سمت غربی کشور هستند و استان های منطقه کانتو که پایتخت و حومه در آن قرار دارند کمترین آمار این افراد را دارد.

مسلما رژیم غذایی ژاپنی ها که مملو از غذاهای دریایی و مقدار زیادی سبزیجات بوده می تواند موثر باشد. مسئله دیگر شاید به ژنتیک خاص آنها برمگیردد و بنظر من به سبک زندگی منظم آنها. ما اغلب اهمیت سبک زندگی را فراموش می کنیم. دانستن اینکه سبزیجات و ورزش و رژیم غذایی، و خواب کافی و مناسب برای طول عمر مفید است کار سختی نیست. اما در نهایت این به نظم شخصی و سبک زندگی شما برمی گردد که آیا می توانید چنین سبکی را یک عمر بدون لغزش دنبال کنید و یا نه.

اما باید بدانید که ژاپنی ها در طول عمر در دنیا سرآمد هستند.

مرتبط: تعداد روزهای تعطیل ژاپن در سال چقدر است؟

کانه تاناکا، یک زن ژاپنی مسن‌ترین انسان جهان شناخته شد
کانه تاناکا، یک زن ژاپنی مسن‌ترین انسان جهان شناخته شد

کارکنان خانه سالمندان محل اقامت خانم تاناکا می گویند او روزانه سه وعده غذا، شکلات و گاهی هم نوشابه می خورد. آنها می گویند که تاناکا هر موقع که وقت داشته باشد عملیات ریاضی نظیر ضرب و تقسیم کردن را تمرین می کند. او گفت می خواهد نیرویش را به دیگران منتقل کند زیرا او به شکرانه نیرویی که از دیگران دریافت کرده توانسته است بیش از ۱۰۰ سال زندگی کند.

پیرترین کشور دنیا کجاست؟

آپدیت ۱۴۰۰: تعداد ژاپنی های بالای صدساله اکنون بیش از ۸۶ هزار نفر است! بله، بیش از هشتاد و شش هزار نفر در ژاپن بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند و زنده اند. جالب است بدانید که اکثر آنها یعنی بیش از ۸۸ درصد این افراد سالخورده زنان هستند. این آمار در دنیا در رتبه اول است.

وزارت بهداشت و رفاه ژاپن در سپتامبر ۲۰۲۱ این داده ها را منتشر کرد. این پنجاه و یکمین سال متوالی است که تعداد صدساله ها در ژاپن افزایش می یابد.

این نظرسنجی که بر اساس داده های ثبت شده شهروندان انجام می شود، نشان می دهد که در مجموع ۸۶ هزار و ۵۱۰ نفر ۱۰۰ ساله یا مسن تر در ژاپن زندگی می کنند. این رقم نسبت به سال قبل ۶۰۶۰ نفر بیشتر است.

در مجموع ۸۸ درصد صدساله ها، یا ۷۶ هزار و ۴۵۰ نفر، زن هستند. ۱۰ هزار و ۶۰ نفر دیگر مرد هستند.

آمار بالای تصادفات رانندگی سالمندان ژاپن

یکی از نتایج این همه سالمند در ژاپن آن است که ده ها هزار سالمند پشت فرمان هستند. در سالهای اخیر تعدادی تصادف مرگبار به خاطر کهولت سن رانندگان ایجاد شده است.

تعداد بی سابقه ای از سالمندان توکیو گواهینامه های رانندگی خود را در سال ۲۰۱۹ باطل کردند. علت این است که به خاطر یک سری تصادفات مرگبار توسط سالمندان، پلیس از مردم خواست کسانی که می دانند توانایی جسمی و ذهنی کافی ندارند داوطلبانه گواهینامه خود را پس بدهند.

به گفته اداره پلیس کلانشهر توکیو، از ابتدا تا ماه 11 سال 2019، ۶۰۱۱۹ نفر ژاپنی گواهینامه های رانندگی خود را پس دادند که در مقایسه با رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۷، حدود ۱۴۰۰۰ نفر افزایش نشان می دهد.

مرتبط: آمارهای جالب و جدید از ژاپن