مهدکودک ژاپنی، قسمت دوم


کودکان ژاپنی از کمترین سن به مهد می روند که البته به وضعیت شغلی پدر و مادر آنها دارد. پیدا کردن مهد در ژاپن در کل کار دشواری است و تبدیل به مشکل بزرگی شده چون تعداد مهدها کم است و بخاطر شاغل بودن والدین تقاضا بسیار زیاد است. گاهی چندین ماه باید در نوبت باشید، و گفته می شود اگر هر دوی والدین شاغل نباشند یا دلیل موجهی برای گذاشتن بچه در مهد نداشته باشند احتمال پذیرفته شدن در مهد خیلی کم است.

یک مثال واقعی از اطرافیانم در ژاپن این مسئله را روشن تر می کند. تقاضای دوست یکی از همکاران ژاپنی ام به دلیل عجیبی توسط شهرداری محل رد شد. به او گفته بودند چون مادر شما (مادربزرگ کودک) در همین منطقه شهرداری زندگی می کند پس او می تواند مراقب فرزند شما باشد. این درحالی بود که خانه مادربزرگ آن کودک با منزل آنها حدود ۴۰ دقیقه فاصله دارد. این خانم با دیدن این مشکلات تصمیم گرفت از کار خود استعفا دهد.

مراحل ثبت نام در مهد کودک

در ژاپن ابتدا از چند ماه قبل باید به شهرداری منطقه بروید و درخواست بدهید. این درخواست نیازمند ارائه مدارک مختلف از گواهی اشتغال به کار و حقوق و میزان درآمد والدین گرفته تا ساعت کار دقیق پدر و مادر و مثلا فاصله محل کار تا مهد به دقیقه و… است.

مهد کودک های ژاپنی به طور مرتب کودکان را به گردش در فضای باز می برند. مربیان خردسالانی که قادر به راه رفتن نیستند و یا نمی توانند دست هم را در خیابان بگیرند در گاریهایی مخصوصی می گذارند و آنها را به پارک یا جاهای دیگر در خیابان های اطراف کودکستان می برند. در این گردش ها به طور میانگین به ازای هر سه کودک یک مربی وجود دارد.

برای ما شهرداری لیستی از مهدهای دولتی و خصوصی که جا داشتند (به تعداد انگشتان یک دست) داد. این مهد که خصوصی است نزدیکترین به خانه بود ولی باز هم همگی زیر نظر شهرداری هستند. جالب است که باز هم هزینه مهد بصورت مرکزی و از سوی شهرداری منطقه تعیین می شود و بستگی به درآمد فرد دارد! یعنی یک کودک ممکن است ماهی ۲۰ هزار ین و کودک همکلاسی او ۴۰ هزار ین شهریه بدهد.

بنظرم این نمونه جالبی از سیاست دولت ژاپن برای کمک به طبقات پایینتر و همینطور کم کردن فاصله طبقاتی است.

قسمت اول را اینجا بخوانید!