مدیریت بحران در ژاپن از طریق تلویزیون ملی با مثالی واقعی


درباره نحوه‌ی مدیریت بحران در ژاپن اطلاعات کمی در ایران وجود دارد. امشب ساعت ۲۲:۲۲ زلزله‌ای به قدرت ۶/۸ ریشتر در استانهای یاماگاتا و نیگاتا رخ داد. ساعت ۲۲:۲۴ هشدار سونامی در سه استان شمالی در جزیره‌ی اصلی ژاپن صادر شد.

مدیریت بحران در ژاپن:

شبکه‌ی یک ژاپن بلافاصله بعد از زلزله و هشدار سونامی وارد فاز بحران شد و برنامه‌های عادی قطع شد.

جزئیات رمز موفقیت

تصویر تماما اطلاعات لازم در حال نمایش است: بزرگی زلزله، نقشه مناطق در خطر، سواحل در خطر با خطی قطور و زرد رنگ روی نقشه‌ی کوچکی نمایش داده شده، زیرنویس به سرعت اطلاعات لحظه‌ای از سه استان مربوط ارائه می دهد.

جدول های کوچکی ارتفاع پیش بینی امواج سونامی‌در استانهای محتلف را نشان میدهند.

نقشه مناطق آسیب پذیر با رنگ زرد مشخص شده است
نقشه مناطق آسیب پذیر با رنگ زرد مشخص شده است

صدای انگلیسی

قابل فهم بودن برای همه در مدیریت رسانه ای بلایا در ژاپن اهمیت دارد. باند صوتی کانال برون مرزی انگلیسی زبان به کانال اضافه شده و بینندگان میتوانند در حال تماشای تصاویر شبکه یک تلویزیون داخلی صدای شبکه انگلیسی که همزمان پخش میشود را بشنوند.

مدیریت بحران در عالی ترین سطوح

کمتر از نیم ساعت بعد از حادثه دبیر اول کابینه یوشیهیده سوگا در نشستی خبری و زنده وضعیت مناطق را اعلام کرد. او هم‎رده‌ی اسحاق جهانگیری است. تعداد دقیق خانه‌هایی که برقشان در هر استان قطع شده را اعلام کرد. همچنین وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای را نیز بیان کرد.

نمایی کلی از تصویر شبکه یک ژاپن در هنگام بحران که انواع اطلاعات لازم را نمایش می دهد
نمایی کلی از تصویر شبکه یک ژاپن در هنگام بحران که انواع اطلاعات لازم را نمایش می دهد

ارتباط زنده فوری

حدود بیست دقیقه بعد از زلزله ارتباط زنده با استودیوی محلی ان‌اچ‌کی در استان یاماگاتا برقرار شد. مجری اطلاعات و تصاویر دقیقی ارائه داد. همزمان پس لرزه‌ها بصورت زنده در مکانهایی مانند یک رستوران و شیشه‌های شکسته نشان داده می شود.

صدای پخش همزمان انگلیسی را می توان همراه با تصاویر ژاپن شنید
صدای پخش همزمان انگلیسی را می توان همراه با تصاویر ژاپن شنید

کد QR

در گوشه تصویر کد qr برای دسترسی به سایت انگلیسی شبکه تلویزیونی NHK تلویزیون ملی ژاپن نمایش داده می‌شود. سپس با خیرنگار ان‌اچ‌کی در شهر سادو ارتباط زنده‌ی تلفنی برقرار شد.

کارشناسان

گام بعدی در مدیریت بحران در ژاپن صحبت با کارشناسان است. ارتباط بعدی با یک متخصص است. او میگوید موج اول سونامی در برخی مناطق به ساحل رسیده. هشدار می دهد که از سواحل دوری کنید زیرا موجهای دوم و سوم سونامی قویتر هستند.

صفحه اختصاصی وبسایت تلویزیون ژاپن برای  حادثه که حاوی اطلاعات ضروری است
صفحه اختصاصی وبسایت تلویزیون ژاپن برای حادثه که حاوی اطلاعات ضروری است

اطلاع رسانی آنلاین

مدیریت رسانه ای بلایا در ژاپن مختص تلویزیون نیست. صفحه اول سایت ان‌اچ‌کی یک پیام هشدار نشان می دهد. بینندگان به صفحه اختصاصی پوشش حادثه هدایت می شوند. (پنجره را می توان بست). آنجا فقط اطلاعات کابردی و فوری در جدول ها آورده شده و خبری از مطالب غیرضروری و مقاله نیست.

پیشنهادات یک خبرنگار از ژاپن

برای آشنایی بیشتر با فرهنگ ژاپنی اینجا کلیک کنید.