جریمه پاناسونیک و میتسوبیشی به خاطر بدرفتاری با کارآموزان خارجی


ژاپن پاناسونیک و میتسوبیشی را به دلیل بدرفتاری با کارآموزان خارجی جریمه کرد

پاناسونیک، یکی از بزرگترین تولیدگنندگان لوازم خانگی دنیا، میتسوبیشی خودروساز ژاپنی، و دو شرکت کوچک دیگر متهم به رعایت نکردن استانداردهای قوانین کار در مورد نیروهای کارآموز خارجی شده‌اند و به همین دلیل تمام کارآموزانی که برای روزها و ماه‌های آتی پذیرش کرده بودند لغو می‌شوند.

همچنین مجوز این چهار شرکت به مدت پنج سال برای به کارگیری نیروهای کارآموز خارجی لغو شد. کارآموزان با ویزای موقتی کار به ژاپن می آیند و اغلب مورد بدرفتاری قرار می گیرند

به نظر می رسد دولت شینزو آبه در تلاش است هم پیش از آغاز طرح افزایش کارگران خارجی از کارفرمایان زهر چشم بگیرد و هم منتقدان داخلی و خارجی را راضی کند**. تا کنون کارآموزان خارجی دستمزد بسیار پایینی داشتند و حتی در صورت بدرفتاری کارفرمایان قادر به تغییر محل کار خود نبودند.

بدرفتاری کارفرمایان با دارندگان ویزای کارآموزی در ژاپن

به گزارش روزنامه ماینیچی فقط بین سال های 2015 تا 2017، 69 تن از آنها در اثر حوادث کار، خودکشی و دیگر دلایل جان باخته‌اند. گفته می شود اکنون 260 هزار کارآموز خارجی در ژاپن وجود دارد که تنها در سال 2017 هفت هزار نفر از آنان ناپدید شده اند.

منتقدان داخلی که مخالف افزایش کارگران خارجی هستند می‌گویند که آنها به دلیل ارزان بودن و نداشتن حق اعتراض نرخ کارگران ژاپنی را می‌شکنند و باعث افزایش بیکاری در کشور می‌شوند.

دولت اما بارها اطمینان داده که نیروهای جدید از حقوق و مزایای یکسانی با ژاپنیها برخوردار خواهند بود و تحت حمایت قوانین جدید قرار می‌گیرند تا بازار کار کشور بر هم نخورد.

ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه جزو ۹ کشوری که می توانند در قالب طرح جدید به ژاپن نیرو بفرستند نیستند و فقط درخواست اتباع کشورهای در حال توسعه نزدیک ژاپن مانند فیلیپین، ویتنام و کامبوج پذیرفته می‌شود.

** نظر نویسنده

پیشنهادات یک خبرنگار از ژاپن