فیلم لوبیای شیرین: هانیکو، چای ژاپنی و لوبیای قرمز


فیلم لوبیای شیرین ۲۰۱۵ (در ژاپنی آن) اثری ساده و زیبا درباره ی مفهوم زندگی و کار، شادی، و ارزشمندی آنها است.

داستان فیلم درباره ی یک مرد مقروض و خسته از دنیاست که یک مغازه کوچک دورایاکی فروشی دارد. دورایاکی شیرینی های دست ساز ژاپنی است متشکل از دو نان و مقداری خمیر شیرین شده آزوکی (نوعی لوبیای قرمز). این خمیر لوبیا که در ژاپنی به آن «آن» می گویند در بسیاری از شیرینیجات ژاپنی (واگاشی) استفاده می شود. والدین ژاپنی آن را تغذیه ای سالم برای کودکان می دانند.

این فیلم به کارگردانی نائومی کاواسه در جشنواره های مختلف به نمایش درآمد و نظرات متفاوتی در مورد آن داده شد. عده ای آن را فوق العاده زیبا و لطیف توصیف کردند و عده ای پر از کلیشه های احساسی. تیزر فیلم را اینجا ببینید.

نقش مرد را ماساتوشی ناگاسه بازی می کند. او بازیگر پرکار و با سابقه ای است. او در فیلم «مهمان خانه ماه نو» محصول مشترک ایران و ژاپن نیز بازی کرد. فیلم مهمانخانه ماه نو بسیار ضعیف و در بهترین حالت متوسط توصیف شده است.

ماساتوشی ناگاسه
ماساتوشی ناگاسه

آزوکی، لوبیای قرمز ژاپنی

آزوکی، لوبیای قرمز ژاپنی
آزوکی، لوبیای قرمز ژاپنی

بیش از هزار سال پیش، مسافران از چین کلوچه های بخارپز چینی به نام مانجو را سوغات آوردند که داخلش گوشت و سبزیجات است. اما کاهنان بودایی که اغلب گیاهخوار بوده اند این مواد را با لوبیای بخاربز عوض کردند. اینطور بود که نسخه های گیاهی این اسنک ها ایجاد شد.

واگاشی یا شیرینی سنتی ژاپنی اغلب پای ثابت مراسم چای سنتی ژاپنی است.
واگاشی یا شیرینی سنتی ژاپنی اغلب پای ثابت مراسم چای سنتی ژاپنی است.

از طرفی از قرن ۱۷ میلادی به بعد که هلندی ها شکر را به ژاپن آوردند شیرینی های ژاپنی شیرین تر شد و به سرعت جای خود را در مراسم چای سنتی ژاپنی باز کرد.

راز دورایاکی و جادوی این فیلم در همین خمیر تیره رنگ است که مدر مغازه دار در فیلم «لوبیای شیرین» بلد نیست آن را درست کند. طبعا او علاقه ی چندانی به کارش ندارد.

دورایاکی شیرینی ژاپنی است که داخل آن با خمیر لوبیای قرمز و شکر پر می شود.
دورایاکی شیرینی ژاپنی است که داخل آن با خمیر لوبیای قرمز و شکر پر می شود.

مرد سالهاست که دورایاکی می فروشد اما خودش حالش از آن به هم می خورد و هیچ وقت حتی یک دورایاکی را تا آخر نخورده است.

روزی پیرزنی ۷۶ ساله به مغازه او می آید و می پرسد: آگهی کارگر نیمه وقت بدون محدودیت سنی برای شما بود؟

مرد نگاهی به پیرزن می اندازد و می گوید شما از پس آن برنمی آیید.

پیرزن می گوید که من دورایاکی شما را خوردم اما خمیر لوبیای آن چندان تعریفی نداشت. من پنجاه سال این خمیر را درست کرده ام و می توانم به شما یاد بدهم.

احترام به لوبیاها

در ادامه فیلم می بینیم که پیرزن عاشق لوبیاهاست. به آنها احترام می گذارد. برایشان صبر می کند تا با «وضع جدید» در صافی آشپزخانه خوی بگیرند.

او عاشق آفتاب است. عاشق شکوفه های گیلاس و درخت هاست. او عطش زیادی برای لذت بردن و چشیدن طعم زندگی دارد که علتش را در فیلم خواهید دید.

این فیلم اثری ساده و زیبا درباره ی مفهوم زندگی و کار، شادی، و ارزشمندی آنها است.

بازیگر نقش پیرزن به دلیل ایفای این نقش جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره آسیا پاسیفیک سلا ۲۰۱۵ را از آن خود کرد.

کیرین کی کی، مادر هانیکو

نقش پیرزن را کیرین کی کی بازی می کند. او همان مادر هانیکو در سریال مشهور و قدیمی ژاپنی داستان زندگی است. البته اسم اصلی آن سریال هانِکوما (はね駒) بود، یعنی اسبی که جست و خیز می کند. علت نامگذاری این سریال شخصیت پرجنب و جوش و شاد هانکو بوده است که به این لقب شناخته می شد.

یائه مادر هانیکو، کوجیرو پدر هانیکو، هانکیو و گنزو همسرش.
یائه مادر هانیکو، کوجیرو پدر هانیکو، هانیکو و گنزو همسرش.
سریال تلویزیونی هانیکو برای هم نسلان ما یادآور تلویزیون های سیاه و سفید و دوران نوجوانی است.

سریال تلویزیونی هانیکو برای هم نسلان ما یادآور تلویزیون های سیاه و سفید و دوران نوجوانی است. دختری دست و پا چلفتی اما باهوش و وظیفه شناس که تلاش می کند وارد دبیرستان شود و زبان انگلیسی یاد بگیرد و در نهایت در جامعه مردسالار و سنتی ژاپن به مادری نمونه و خبرنگاری موفق تبدیل می شود.

یوکی سایتو، بازیگر ۵۴ ساله ژاپنی با نقش هانیکو در ایران مشهور شد.
یوکی سایتو، بازیگر ۵۴ ساله ژاپنی با نقش هانیکو در ایران مشهور شد.
Yuki Saito. یوکی سایتو، بازیگر ۵۴ ساله ژاپنی با نقش هانیکو در ایران مشهور شد.

توصیه می کنم فیلم لوبیای شیرین را دانلود و تماشا کنید.

لینک دانلود فیلم ژاپنی لوبیای شیرین:

فیلم ژاپنی لوبیای شیرین (آن)
فیلم ژاپنی لوبیای شیرین (آن)

لینک۲

خانم کیرین در فیلم «دزدان فروشگاه» (۲۰۱۸) اثر هیروکازو کوره ادا که جایزه نخل طلای جشنواره ی کن را برد نیز در نقش مادربزرگ خانواده بود.

Shoplifters

هانکوما سریالی ۳۶ قسمتی بود درباره دختر خانواده ی اونودرا که خبرنگار می شود. این سریال از تلویزیون ملی ژاپن (ان اچ کی) در سال ۱۹۸۶ پخش شد. ان اچ کی در سال ۲۰۲۰ این سریال را دوباره پخش کرد و برای ژاپنی ها هم خاطرات آن زنده شد.

کیرین کی کی
کیرین کی کی

کیرین کی کی (樹木 希林) در سال ۲۰۱۸ درگذشت. فیلم لوبیای شیرین یکی به آخرین فیلم او بود.

هانیکو

یوکی سایتو (همان هانکو) در ژاپن هنرپیشه و خواننده نسبتا مشهوری است. آنطور که پیداست هنرپیشگی در ژاپن درآمد چندانی ندارد و بیشتر به عنوان سکوی پرتابی به دنیای موسیقی استفاده می شود. سایتو بعد از مشهور شدن خوانندگی را شروع کرد و اخیرا ۳۵ امین سالگرد شروع به کار موسیقی اش را جشن گرفت.

گوش ما با موسیقی ژاپنی آشنا نیست اما به نظر من استعداد چندانی در خوانندگی ندارد.

پوستر یوکی سایتو (بازیگر هانکو) برای کنسرت سالگرد ۳۵ امین سال حرفه موسیقی خود در دوران کرونا
پوستر یوکی سایتو (بازیگر هانکو) برای کنسرت سالگرد ۳۵ امین سال حرفه موسیقی خود در دوران کرونا

استاد ماتسونامی

اگر سریال داستان زندگی را به خاطر داشته باشید احتمالا استاد هانکو (کنجی ساوادا) را هم به یاد دارید. حالا که او را می بینم می فهمم که احتمالا زنان زیادی شیفته اش بوده اند چون ظاهر و صدایی جذاب داشت. البته من آن موقع خیلی سنم کم بود و درگیر این قضایا نبودم. شاید بیشتر تمرکزم روی خنگی های هانکو معطوف بود و از آن لذت می بردم.

استاد ماتسونومو و هانکو
استاد ماتسونامی و هانکو

هانکو در قسمت های ابتدایی در یک جشن سنتی با ماتسونامی آشنا می شود. او هنگام عبور ارابه جشن زیر دست و پا می افتد و استاد ماتسونامی او را بلند می کند. هانکو گویی همان جا یک دل نه صد دل عاشق او می شود. اینجا دیدار اول آنها در آن شب پر سر و صدا را به صورت انیمیشن درآوردم:

اولین ملاقات هانیکو با استاد ماتسونامی
انیمیشن گیف اولین ملاقات هانیکو با استاد ماتسونامی

این هنرپیشه مرد جذاب ژاپنی هم مثل هانکو خواننده شد و سالها مشغول خوانندگی بوده است. اما به هر حال درآمد موسیقی در ژاپن چشمگیر است و کسی که حرفه خوانندگی دارد اغلب «بسیار موفق» و مورد احترام در نظر گرفته می شود.

استاد ماتسونامی اکنون ۷۲ ساله است.

آقای ساوادا در دهه ۱۹۸۰ میلادی بیش از ۱۲ میلیون نسخه تک آهنگ فروخت و تمام این مدت در صدر جدول فروش قرار داشت.

استاد ماتسونومو در سریال داستان زندگی
کنجی ساوادا در نقش استاد ماتسونامی در سریال داستان زندگی

در این عکس هم مشخص نیست که آیا هدف جذابیت و فریبندگی اوست یا با موهای بلند، گوشواره و لنز تارکننده ای که به تصویر درخشش می دهد گرایش جنسی خاصی از او را به تصویر می کشد. او با لقب جولی فعالیت می کند زیرا همیشه عاشق خانم جولی اندروز، هنرپیشه و خواننده انگلیسی بوده است. اما من مطلبی در مورد گرایش جنسی او ندیدم.

در هر حال من از کسانی هستم که به استقلال نقش ها و شخصیت های خیالی اعتقاد دارم و اگر هانکو و استاد ماتسونامی را در آن سریال دوست داشتم برایم کافیست. همین که آنها لذت تماشای این سریال و ساختن خاطره را برایم فراهم کردند به خودی خود ارزشمند است. در واقع شخصیت و فعالیت های آنها در زندگی شخصیشان در سالهای قبل یا بعد سریال چندان برایم اهمیتی ندارد.

شخصیت های ژاپنی در سریال هایی که دیده ایم اغلب انسان هایی بسیار دوست داشتنی بودند.
شخصیت های ژاپنی در سریال هایی که دیده ایم اغلب انسان هایی بسیار دوست داشتنی بودند.

در این پست اطلاعات پراکنده ای از فیلم لوبیای شیرین، کلوچه دورایاکی، خانم کیرین کی کی و سریال داستان زندگی و شخصیت های آن خواندیم.

اگر این مطلب برایتان جالب بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.