فاجعه هسته ای فوکوشیما: سالگرد بلایای سه‌گانه سال ۲۰۱۱


‏امروز یازده مارس هشتمین سالگرد بلایای سه‌گانه سال ۲۰۱۱ ژاپنه: زلزله ۹ ریشتری، سونامی که در اثر زلزله شمال شرق ژاپن را ویران کرد و ذوب سوخت هسته‌ای در نیروگاه برق اتمی فوکوشیما دای-ایچی.

اثرات زیانبار هر سه حادثه تا امروز باقیست.

تصویری هوایی از فاجعه سونامی سال 2011 ژاپن. منبع ویکی پدیا
تصویری هوایی از فاجعه سونامی سال 2011 ژاپن. منبع ویکی پدیا

از همه فاجعه‌آمیز حادثه هسته‌ای ژاپن بود. در اثر سونامی به ارتفاع ۱۴ متر نیروگاه را آب گرفت و نه تنها برق بلکه ژننراتورهای راکتورها هم از کار افتادند. در‌نتیجه پمپهای خنک‌کننده‌های رآکتورها دیگر کار‌نمی‌کردند و دما در آنها افزایش یافت. سوخت هسته‌ای در سه راکتور ذوب شد، انفجارهای هیدروژنی در آنها رخ داد و مواد رادیواکتیو در فضا فضا پخش شد. تا شعاع بیست کیلومتری نیروگاه هنوز منطقه ورود ممنوع است و فراتر از آن هم لایه روی خاک به مواد رادیواکتیو آلوده شده

آبهای زیرزمینی به بخشهای زیرین راکتور نشت کرده و با آبهای آلوده مخلوط می‌شود. مقامات اعلام کرده‌اند که نمیتوانند جلوی نفوذ آبها را بگیرند.

میلیون ها کیسه از خاک آلوده به تشعشعات هسته ای در اثر فاجعه فوکوشیما باقی مانده است که دولت ژاپن هنوز نمی داند باید با آنها چه کرد.

در پروژه پاکسازی ده ها و صدها کیسه بزرگ خاک از نزدیکی آنجا جمع‌آوری شده‌اند و هنوز در این استان بصورت پراکنده تلنبار هستند. این خاکها تا ابد آلوده به تشعشات هسته‌ای خواهند بود. از طرفی آبهای زیرزمینی به بخشهای زیرین راکتور نشت کرده و با آبهای آلوده مخلوط می‌شود. مقامات اعلام کرده‌اند که نمیتوانند جلوی نفوذ آبها را بگیرند. راکتورهای آسیب دیده هم برای خنک شدن بطور مداوم با آب سرد می‌شوند. در این هشت سال مقدار بسیار‌قابل توجهی از این آبها با سطح پایینی از آلودگی هسته‌ای ایجاد شده و هنوز این روند ادامه دارد. کار اوراق کردن نیروگاه حداقل سی تا چهل سال طول می‌کشد.

پس از آن حادثه تا اکنون یعنی سال 2019، تنها 9 راکتور از 54 راکتور هسته ای ژاپن فعال هستند. کار باقی به علت نگرانی های ایمنی همه معلق شده است. اینجا بیشتر درباره تولید برق ژاپن نوشته ام.

پیشنهادات یک خبرنگار از ژاپن