دستمزد انیماتورهای ژاپنی: عشق بی فایده


دستمزد انیماتورهای ژاپنی چقدر است؟ احتمالا می دانید که انیمه های ژاپنی در دنیا مشهور هستند. در ژاپن حجم تولید و خرید آنها بقدری زیاد است که انگار مانگا و انیمه مثل غذا «مصرف» می شوند. ژاپنی ها مجله های قطور مانگای هفتگی و ماهانه را می خوانند. دراین مجله ها چندین داستان تصویری مانگا به صورت سریالی دنبال می شود. بعد از خواندن معمولا آنها را دور می اندازند، به همین خاطر جنس کاغذها کاهی و بی کیفیت و صفحات بصورت تک رنگ هستند.

دستمزد انیماتورهای ژاپنی

هنرمندان بسیاری هستند که آرزوی کار در صنعت انیمه و مانگای ژاپن را دارند.

اما جالب است بدانید که انیماتورهای ژاپنی که کار طاقت فرسای ساخت انیمیشن ها را انجام می دهند دستمزد فوق العاده پایینی دارند. رقابت بسیار شدید (بسیاری از دانش آموزان ژاپنی علاقه دارند در آینده در صنعت انیمه کار کنند) و سواستفاده کارفرماها باعث شده که علیرغم حجم کار بسیار بالا باز هم دستمزد آنها از فروشنده های سوپر مارکت ها هم کمتر باشد.
در یک استودیوی ژاپنی به نام PA Works انیماتورهای تازه استخدام شده ساعتی 770 ین دستمزد می گیرند. این یعنی اگر هفته ای 50 ساعت هم کار کنند در ماه حدود 155000 ین درآمد دارند در حالی که حقوق تازه واردان در بازار کار معمولا از 200 هزار ین شروع می شود.

این حتی بسیار پایین تر از دستمزد کارگران سوپرمارکت هاست. حقوق آنها معمولا از ساعتی 920 ین (8 دلار) شروع میشود و تا 1150 (10دلار) می رسد. مهمتر از همه این است که تازه این استودیو به نسبت میانگین استودیو های انیمیشن سازی دستمزد بالایی میدهد!

حقوق ابتدایی یک لیسانس یا دیپلمه تازه کار در توکیو 200 هزار ین یا کمتر از 2000 دلار است. معمولا در ژاپن پنج سال طول می کشد تا شما ارتقای شغلی و درآمد بگیرید. تا آن موقع شما تازه کار هستید.

میانگین حقوق انیمه سازان

طبق یک نظرسنجی انجمن سازندگان انیمیشن ژاپن از حدود 750 انیماتور، میانگین درآمد سالیانه آنها 1/1 میلیون ین، یعنی حدود 9650 دلار بود که بسیار پایین تر از حداقل دستمزد در ژاپن است.

با این درآمد در شهرهای بزرگ اصلا نمی توان زندگی کرد و به همین خاطر این شرکت ها استودیوهای خود را در مناطق غیرشهری و کم جمعیت انتخاب می کنند که هزینه های زندگی پایین تر است.
ترجمه و نگارش: علی نورانی. منبع خبر: کوتاکو

اگر دوست دارید بیشتر درباره مهاجرت به ژاپن بدانید اینجا کلیک کنید.