آیا در ژاپن هم برق میره؟ تجربه قطع برق در محل کارم


آیا در ژاپن هم برق میره؟ امروز ساختمان ما برق قطع شده بود و برای اولین بار اخبار رو روی کاغذ ترجمه کردم و از روی دستخط خودم در رادیو خوندم!
‏البته وقتی بعدش مجبور شدم همه اون دست‌نوشته‌ها رو دوباره تایپ کنم دیگه لذتی نداشت
چقدر سخت و زمانگیره کار بدون کامپیوتر و اینترنت. مثلا اینکه پرینتر نباشه و بگن از روی مانیتور این دو‌ صفحه رو با دست بنویس برای توی استودیو. راستی در قطعی برق فرصت شد کمی با همکارها حرف بزنیم و ببینیم که بله یک سری افراد دیگه هم در اطراف ما وجود دارند!! شما هم دور و برتون رو نگاه کنید و یکم با آدمها حرف بزنید تا نیومدم فیوز برق رو بزنم! ادامه مطلب را پایین عکس چراغ قوه هایی که برای احتیاط آماده کرده بودند بخوانید.

چراغ قوه در اداره به دلیل قطعی برق
آماده کردن چراغ قوه در اداره به دلیل قطعی برق

ژاپن کشوری وابسته به برق

قطع برق در ژاپن مسئله ای جدی و ضررآفرین است. البته اصلا رایج نیست. برای مثال چیزهایی که سر کارم برقیه و تا دیروز به نعمت برق برای کارکرد آنها دقت نکرده بودم:

  • دستگاه آبسردکن و آب جوش
  • سیفون و سیستم آبپاش توالتها (حالت دستی هم داره)
  • شیرهای آب سرویس بهداشتی که چشم الکترونیکی دارن
  • مدادتراش!
  • قهوه‌ساز
  • دستگاه‌های نوشیدنی و تنقلات
  • پرینتر
  • کپی
  • کولر و تهویه
  • ….
بازی دایناسور گوگل کروم که موقع قطع شبکه میشه بازی کرد :)
بازی دایناسور گوگل کروم که موقع قطع شبکه میشه بازی کرد 🙂

آیا در ژاپن هم برق میره؟

بعد از انتشار این مطلب درباره قطع برق در ژاپن یکی از کاربران در اینستاگرام پرسید: آیا در ژاپن هم برق میره؟

بجز در مواقع بلایای طبیعی یا حادثه غیرمترقبه خیلی بندرت اتفاق می افته. محل کار ما که در این سی چهل سال کسی یادش نمیاد در ساختمان حتی یکبار برق رفته باشه. دیروزم که برق یک ساختمان قطع شده بود مثلا استودیو و آسانسور و… برق داشتن. احتمالا مشکلی در تاسیسات به وجود اومده بود.

فاجعه هسته ای در راکتورهای فوکوشیمای ژاپن

ژاپن قبل از زلزله و سونامی عظیم سال 2011 حدود 30 درصد برق خود را از انرژی اتمی تامین می کرد. انرژی هسته ای جزو سیاستهای راهبردی کشور بود و قرار بود تا 40 درصد تولید کل برق کشور افزایش یابد.

اینجا در ژاپن تقریبا هیچ چیز مرکزی و دولتی نیست. همه چیز بین شرکتهای تجاری بزرگ تقسیم شده. مثلا تامین برق فقط به عهده یک شرکت نیست و هر محدوده مثلا یک یا دو یا سه شرکت تامین برق داره. اینطوریه که رقابت هست و بحث تجارته. از فوریه 2019 تعداد 9 راکتور اتمی در پنج نیروگاه در ژاپن مشغول تولید برق بودند.

جالبه که بدونید تا سال 2011 تعداد راکتورهای اتمی ژاپن 54 تا بود. اما در سال 2011 به علت زلزله و سونامی سهمگینی فاجعه ای در راکتورهای فوکوشیما اتفاق افتاد. قبلا در پست «سالگرد بلایای سه‌گانه سال ۲۰۱۱» درباره اش نوشتم.

در کل قطع برق دیروز هم تجربه خاطره انگیزی بود. باعث شد کمی یاد گذشته ها بیفتیم که هنوز فناوری انقدر همه گیر نشده بود.

برای خواندن دست نوشته ها و خاطرات دیگر از ژاپن اینجا کلیک کنید.